15
Assalamualaikum

Terbaca artikel nie..rasa patut dikongsi kot..hehe


Mengkonsumsi jus sayur dan buah mentah (raw food) setiap hari terbukti banyak manfaatnya bagi kesihatan tubuh. Dengan pola makan tersebut, nutrisi yang lengkap dan segar boleh diperolehi dan membuat tubuh lebih sihat.
Khasiat Jus Buah dan Sayur Mentah Bagi Kesihatan
Dilansir oleh laman NaturalNews, berikut ini antara lain manfaat yang boleh anda nikmati bila mengambil jus buah-buahan dan sayur mentah:
> Menyembuhkan gangguan pencernaan
Salah satu penyembuhan paling berkesan dari penyakit gangguan pencernaan atau gastrointestinal adalah dengan penggunaan jus buah-buahan dan sayuran mentah. Tak hanya dapat menghilangkan racun berbahaya dan bakteria dari usus besar, namun juga pola makan ini dapat membantu menyembuhkan rangkaian usus yang mengalami kerosakan.
> Merawat kekurangan pemakanan
Kekurangan pemakanan boleh menyebabkan penyakit kronik menyerang tubuh. Jus makanan mentah mampu menyembuhkan kekurangan pemakanan dalam masa yang singkat kerana mudah dicerna, kaya vitamin yang tak rosak akibat proses pemasakan, dan tak ada kesan sampingan seperti ubat-ubatan kimia. Makanan ini membantu tubuh menyembuhkan diri sendiri.
> Membunuh sel kanser
Berkaitan dengan kanser, jus adalah salah satu cara paling mudah dan berkesan untuk mengelakkan kanser berkembang. Kajian saintifik mendapati bahawa nutrisi dalam buah delima, kubis, brokoli, seledri, wortel, dan epal boleh mencegah persebaran sel kanser. Nutrisi anti-kanser yang dikandung buah-buahan tersebut lebih mudah diserap apabila dimakan dalam bentuk jus mentah.
> Kurangkan berat badan
Bila masalah berat badan adalah masalah anda, maka penggunaan jus raw food adalah penyelesaian yang berkesan menurunkan berat badan.
Sumber: sidomi.com

Post a Comment

  1. paling suka point no.4 tu.. hehe.. dalam proses sekarang ni, insya-Allah..

    ReplyDelete
  2. MEMANG SUKA MAKAN BUAH.. ISHH GERAM TENGOK JUS BUAH KAT ATAS TU YANG WARNA WARNI..

    ReplyDelete
  3. lama dah xmakan buah..just, makan watermelon 2 minggu lepas..haha

    ReplyDelete
  4. saya memang hantu buah... he he he... especially durian, orange, apple...

    ReplyDelete
  5. terima kasih atas perkongsian ini kak siti. Memang tak miss amik buah sebelum lunch setiap hari...patutlah cikeding je ni hehehe (^^,)

    ReplyDelete
  6. sayur dan buah mmg diet terbaek bg yg nk maintain berat badan.. >.<

    ReplyDelete
  7. Kakak suka makan buah dah memang makan buah lebih dari yg lain tapi gemuk juga:)

    ReplyDelete
  8. eh akak sya pun baru baca td..hahaha

    ReplyDelete
  9. memang banyak manfaat kalau makan buah2an dan sayur2an.
    fyna suka makan ulam.

    ReplyDelete
  10. amal suka makan buah
    tapi xsuka langsung dengan sayur :(

    ReplyDelete
  11. nuah dan sayur mmg byk khasiat!:)

    ReplyDelete
  12. Farah lebih suka makan buah drp sayur...hehehe ;p

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top