18
Assalamualaikum

Kadang-kadang kita tergolong dalam golongan yang tidak bersyukur dengan apa yang kita perolehi dalam hidup.Kekadang kesenangan orang lain di iri hati kan.Dan kerana itu sikap tamak mula menguasai diri kita.Bersyukurlah dengan apa yang kita ada..masing masing ada kelebihan dan kekurangan pada diri kita sendiri..Cerita kat bawah nie kekadang berlaku pada aku jugak...Tak lari daripada kisah nie..Moga aku cepat sedar akan kealpaan ini.insyallah..



baca cerita ni dan cuba fahamkan apa yang nak disampaikan


Kisah Katak Dan Siput
Ada seekor siput selalu memandang sinis terhadap katak. Suatu hari, katak yang kehilangan kesabaran akhirnya berkata kepada siput: “Tuan siput, apakah saya telah melakukan kesalahan, sehingga Anda begitu membenci saya?”
Siput menjawab: “Kalian kaum katak mempunyai empat kaki dan bisa melompat ke sana ke mari, Tapi saya mesti membawa cangkang yang berat ini, merangkak di tanah, jadi saya merasa sangat sedih.”
Katak menjawab: “Setiap kehidupan memiliki penderitaannya masing-masing, hanya saja kamu cuma melihat kegembiraan saya, tetapi kamu tidak melihat penderitaan kami (katak).”
Dan seketika, ada seekor elang besar yang terbang ke arah mereka, siput dengan cepat memasukan badannya ke dalam cangkang, sedangkan katak dimangsa oleh elang.
Nikmatilah kehidupanmu, tidak perlu dibandingkan dengan orang lain. keirian hati kita terhadap orang lain akan membawa lebih banyak penderitaan. Lebih baik pikirkanlah apa yang kita miliki. Hal tersebut akan membawakan lebih banyak rasa syukur dan kebahagiaan bagi kita sendiri.





Post a Comment

  1. yela...stiap dri kita ade kkurangan dan klbihan kan...smuge kte sme2 bsyukur

    ReplyDelete
  2. kena sentiasa muhasabah diri.. insyaAllah

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. cerita yg penuh pengajaran...

    ReplyDelete
  5. @Oshin Kecik
    sedang bermuhasabah diri sekarang nie

    ReplyDelete
  6. setuju sangat.. terimalah segala kekurangan dan kelebihan diri dengan seadanya.. pasti ada hikmahnya Allah menjadikan begitu kepada kita.. bersyukur kerana diberikan udara untuk bernafas dengan bebas dan anggota badan yang sempurna untuk melaksanakan aktiviti seharian..

    ReplyDelete
  7. sama-sama la kita bersyukur.. syukur la Malaysia masih aman.. huhu..

    ReplyDelete
  8. kita terlampau melihat kelebihan org lain sampai lupa apa yang kita miliki adalah lebih istimewa

    ReplyDelete
  9. alamak, c katak bru nk mlompat kt cny...tbe2 da kne smbar helang.. kesian..lain kali nk pnjam cgkerang sput la... hehe..story yg best n pngjran yg b'mkne.. stiap bnda ad klbihan msg2.. :)

    ReplyDelete
  10. Kita tidak akan pernah merasa puas dgn apa yang kita miliki...sehinggakan kelebihan pun disangka kekurangan

    ReplyDelete
  11. Betul tu Aida..parkara basic yang selalu kita terlupa..kena selalu muhasabah diri kan..

    ReplyDelete
  12. menarik cerita tu, setiap orang ada kelebihan dan kekuranga..

    ReplyDelete
  13. setiap kejadian Allah tu takde yang sia2 even makhluk tu sebesar zarah sekalipun. di jadikan ada kurang & lebih untuk saling lengkap melengkapi

    ReplyDelete
  14. sentiasa bersyukur dgn apa yg ada, itu kurniaan Allah swt.

    #muhasabah diri.

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top