22
Assalamualaikum

Hari nie niat hati nak menyambung lagi blogwalking di dalam segmen farah pulak..Alhamdulillah,dah bw semua peserta Mialiana.com.

Jom sama-sama kita baca apa yang boleh kita ambil iktibar dari cerita nie..

1. KASIH ibu membawa ke syurga, kasih bapa sepanjang masa.Jika patah tidak akan tumbuh lagi, jika hilang tiada berganti, dia satu-satunya di bumi ini, tiada dua atau tiga. Demikian besarnya martabat seorang ibu. Amatlah berdosa jika kita sebagai anak mengabaikan mereka, seperti mana kemelut yang dilalui oleh Adi (bukan nama sebenar) yang berasal dariutara tanah air.

2. Kata Adi, dia terpanggil menulis untuk berkongsi pengalamannya.Niat Adi berkongsi rasa dengan pembaca amat saya sanjung tinggi. Kisah Adi akan menjadi teladan buat diri saya serta pembaca agar menghargai ibu juga bapa kerana mereka satu-satunya harta paling berharga yang tiada tandingannya di dunia ini.

3. Begini kisah Adi: Ibu saya berumur lingkungan 70-an dan saya pula 40-an. Saya anak sulung dalam adik-beradik seramai lima orang. Telah berkahwin selama 22 tahun dan mempunyai empat orang anak, dua lelaki dan dua perempuan.

4. Saya juga mempunyai kerjaya yang stabil dan telah dua kali mendapat anugerah khidmat cemerlang. Memang saya sangat komited terhadap tugas, malangnya saya kurang komited terhadap ibu saya sendiri.

5. Bapa saya telah meninggal dunia 17 tahun yang lepas dan sejak itu ibu tinggal seorang diri di rumah pusaka arwah bapa di kampung. Pada masa itu saya bertugas jauh dari kampung. Atas rasa tanggungjawab keatas ibu, saya telah berusaha untuk bertukar ke daerah yang hampir dengan rumah ibu untuk menjaganya.

6. Isteri saya juga bekerja. Tapi dia dilahir dan dibesarkan di bandar, manakala saya merupakan anak kampung sejati. Seperti biasa bila orang bandar kahwin dengan orang kampung tentu mengambil masa untuk serasi terutama bab kehidupan di kampung. Isteri kekok dengan persekitaran kampung yang serba-serbi kekurangan.

7. Bagaimanapun, saya telah berjaya memujuk isteri untuk mengikut saya tinggal di kampung dengan janji saya akan membina rumah baru yang serba moden dan lengkap berdekatan rumah ibu saya.

8. Alhamdulillah, hajat kami bertukar ke kampung dimakbulkan Tuhan selepas dua tahun bapa saya kembali menghadap Ilahi. Seperti yang saya janji, sebuah rumah baru dibina di atas tanah peninggalan arwah bapa yang jaraknya hanya 200 meter sahaja dari rumah ibu.

9. Disebabkan kesibukan bekerja serta mengurus persekolahan anak-anak, saya tidak ada masa untuk menjenguk ibu. Hajat saya menjaganya seperti rancangan asal berpindah ke kampung tidak sempat saya laksanakan. Ibu tetap keseorangan.
10. Kalau pergi pun, seorang diri, isteri dan anak-anak kurang gemar ke sana alasannya, rumah nenek kotor dan berbau. Maklumlah rumah kampung. Bayangkan setelah 10 tahun menetap di kampung, isteri hanya menjenguk ibu saya sebanyak lima kali, itupun sekadar berdiri di muka pintu bertanya khabar.

11.Nak masuk rumah dan minum, maaf lah! Alasannya tangan ibu saya tidak bersih, cawan masih melekat sabun, pinggan berbau hanyir dan macam-macam lagi. Apa lagi nak harapkan isteri tolong mengemas rumah ibu, jauh panggang dari api. Sebenarnya saya pun sama, merasa jijik dengan ibu sendiri, memang jika saya ke rumah ibu saya akan mengelak daripada minum dengan alasan sudah minum. Saya terikut-ikut perangai isteri saya yang jijik.

12. Namun Tuhan Maha Berkuasa, dua tahun lepas saya telah diserang sakit jantung akibat perangai anak-anak. Yang lelaki terlibat dengan pergaduhan di sekolah, yang perempuan pula sangat lembab dalam pelajaran. Anak-anakyang dua lagi biasa-biasa sahaja tapi tetap ada masalah. Pendek kata tidak ada yang boleh dibanggakan sedangkan saya telah banyak menghabiskan wang ringgit dan masa menghantar mereka tuisyen sejak mereka di tahun tiga lagi.

13. Kebanyakan masa saya telah dihabiskan di atas jalan raya dengan menghantar anak-anak mengaji al-Quran, tuisyen, masuk kelab-kelab di sekolah sehingga saya tidak ada masa untuk ibu sendiri. Sepanjang masa saya terlantar di hospital saya telah bermimpikan arwah bapa yang datang dengan muka yang sangat sedih tanpa sepatah kata. Arwah bapa seolah-olah ingin memberitahu sesuatu. Selama tujuh malam berturut-turut saya mengalami mimpi yang sama.Saya mula resah dan menjadi takut.

14. Tertanya-tanya juga saya, apa yang ingin bapa sampaikan kepada saya? Serta merta saya teringat kepada ibu yang saya abaikan. Saya menangis semahu-mahunya. Mungkin ini petunjuk terhadap kealpaan saya menunaikan tanggungjawab sebagai anak.

15. Berhari-hari saya termenung dan berfikir. Mungkin inilah petunjuk Allah kepada saya. Lalu teringat juga saya akan anak-anak yang memberi masalah kepada saya dan isteri. Adakah ini balasan Allah kepada saya kerana tidak menjaga ibu?

16. Selepas keluar dari hospital saya nekad untuk berubah dan memohon ampun daripada ibu. Saya benar-benar insaf dan menyesal. Saya bertaubat. Lalu saya bercakap dari hati ke hati dengan isteri dan anak-anak. Saya jelaskan satu persatu akan masalah yang menimpa kami. Saya memintaisteri dan anak-anak memberi kerjasama untuk membaiki keadaan hidup kami. Saya katakan kepada mereka ujian yang kami hadapi disebabkan sikap mereka yang mengabai dan menghina ibu saya.

17. Syukur mereka menerimanya dengan baik. Kami menangis bersama-sama pada malam itu dalam suasana yang cukup syahdu. Ketika berpelukan saya,isteri dan anak-anak berjanji akan berubah dan mengutamakan ibu saya dalam segala hal.

18. Bermula saat itu saya bertekad memasukkan agenda menjenguk ibu dalam rutin harian saya. Kami memujuk ibu tinggal bersama. Isteri turut menyokong tindakan saya. Cara ini memudahkan ibu dijaga dengan baik terutama kesihatannya.

19. Ibu akhirnya bersetuju. Tapi biasalah orang tua, bosan ditinggalkan seorang diri pada siang hari setelah kami semua keluar rumah. Mujur ada rumah ibu saudara yang boleh saya tumpangkan ibu. Kebetulan rumahnya dekat dengan surau yang aktif mengadakan ceramah agama serta kelas mengaji untuk orang-orang tua. Balik kerja sebelah petang, saya ambil ibu untuk dibawa pulang.

20. Ketika ini barulah saya teringat, apa yang saya buat sama seperti saya menghantar anak ke nurseri pada siang hari dan mengambilnya selepas waktu kerja pada masa lalu. Lalu teringat saya, kalau saya boleh buat untuk anak, mengapa tidak boleh buat yang sama terhadap ibu. Mengingatkan ini hati saya menjadi sebak dan sayu apabila teringatkan apa yang telah saya buat kepada ibu sebelum ini.

21. Saya bersyukur kerana cepat sedar dan diberi peluang kedua untuk menebus kesilapan besar yang telah saya lakukan dalam hidup ini. Saya benar-benar malu pada ibu dan diri sendiri. Saya harap ibu ampunkan dosa saya. Semoga Allah menerima taubat saya dan membuka pintu hati saya untuk terus berbakti kepada ibu selagi hayatnya dikandung badan. Kini saya bersyukur kerana diberi peluang kedua untuk memenuhi tanggungjawab sebagai anak terhadap ibu. Alhamdulillah. ..begitu Adi menutup kisahnya.

22. Dalam air mata yang masih bergenang di kelopak saya membaca kisah Adi berulang kali. Terasa amat sebak di dada. Termenung panjang saya mengenangkan keluhuran budi seorang anak yang mengaku akan dosa dan kesilapannya terhadap ibu tersayang.
Semoga anak-anak lain yang sedang atau telah mengabaikan ibu bapa mereka cepat insaf dan bertaubat. Ingatlah, syurga itu di telapak kaki ibu.

Kisah Adi besar iktibarnya kepada kita sebagai anak yang masih punya ibu bapa. Hargailah mereka.
Menutup kata: Keindahan adalah budi pekerti. Kebaikan adalah kebajikan dan keluhuran budi dan keelokkan itu adalah cara bagaimana kita bermain dengan akal.

Sumber :facebook


Post a Comment

  1. Apa yang kita beri, akan kita teriam balasannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jauhkanlah kita dari cerita nie kan bonda..

      Delete
  2. sedihnya baca kisah ni. alhamdulilah adi diberi kesedaran dan juga isterinya. uwaaaaaaaaaaaaaaaa...saya syg mak n ayahhh...moga kita semua diberi kasih sayang yang berpanjangan.

    salam kenal dari saya.
    http://ijamawar.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa mula-mula baca cerita nie pun sy sedih...harap kita tak jadi macam tu kan

      Delete
  3. Assalamualaikum.

    Sekarang ni, ada rumah orang tua yg berkonsepkan nurseri..mcm hantar anak2 ke taska, pagi hantar, petang habis kerja bawak balik. Macamtu lah jugak rumah org tua jenis ini.

    Semoga kita tak tergolong dalam kalangan anak2 yg lupa jasa org tuanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus la kalau macam tu..perbanyakkan lagi seperti itu..jadi mudah untuk anak-anak menjaga ibu mereka..

      Delete
  4. jadikanlah iktibar...al-hamdulillah,saya sempat berbakti kepada arwah mak saya semasa beliau sakit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...itu yg kita harapkan..

      Delete
  5. Bersyukur sebab dia diberi kesempatan Allah utk bertaubat dan sedar sebelum dia pergi atau si ibu pergi - jadikan renungan bersama.

    ReplyDelete
  6. Syurga ditelapak kaki ibu, syukurlah kerana mendapat petunjuk dan diberi kesempatan membetulkan kesilapan.

    ReplyDelete
  7. sebak membaca kisah ini.. syukur kerana dia masih diberikan hidayah di dunia untuk berubah dan menghargai ibu..

    ReplyDelete
  8. Byk jg kes mcm ni kat kg..jadikan iktibar..

    ReplyDelete
  9. semoga jadi iktibar ,,, setiap apa yang kita buat pasti ada balasannye

    ReplyDelete
  10. bagus n3 ni ingatan utk diri sendiri juga

    ReplyDelete
  11. moga kita dapat jadikan pengajaran dan pedoman untuk meneruskan kehidupan sementara didunia nie..

    ReplyDelete
  12. sebak membaca entry ni..moga jadi pengajaran kepada kita..

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum. sedihnya sheila baca entri ni. nasibnya baik, diberikan peluang kedua dan bertaubat. rindu keluarga :(

    ReplyDelete
  14. subhanallah..sedih je bila bca =( hargai mereka selagi mereka masih ada..sgt bermakna crita ni..

    ReplyDelete
  15. sangat sayu,, menyentuh hati dengan kisah ni..

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top