25
Assalamualaikum

Bertemu kembali di hari isnin yang indah..No Monday blues today ok..harap-harap tidak lah kan..Sebab monday blues nie bukan pagi jerk..Selagi tak tepat 12 malam still di panggil monday blues..Lainlah Morning Blues kan..

Kenapa entry aku nie tentang sebatan?Bukan sebab aku kena sebat ok..Tapi siapa yang sebat aku nie?
Entry hukuman sebatan nie takde kena mengena pun dengan aku.
Ceritanya adalah semalam,sedang aku bermuka buku,tiba-tiba adik aku ajak tengok satu video nie .Video tentang seorang pesalah yang menerima hukuman penjara dan 20 kali sebatan..

Bila 1st time tengok memang cool jelah,tapi bila dah part berbirat dan berdarah-darah di bahagian bontot banduan tu(sorry guna perkataan tu)Aku rasa bagaimana sakitnya kesakitan yang ditanggung oleh pesalah itu.Hanya dia yang tahu keperitan sebatan itu.Bila dah masuk  kali dia melaungkan Takbir"Allahuakbar"

Tapi kenapa masa melakukan perbuatan terkutuk tu,tak pula diucapkan perkataan tu..Bila dah dalam keadaan itu,baru teringat tentang kalimah itu..Aku pun tak taulah kalau lepas tu,pesalah mengulangi kesilapannya.

Aku pun tak tau samada,video tu patut disebarkan kepada umum atau tidak.Bagaimana untuk menyedarkan mereka?Mungkin cara menyebarkan video pesalah itu kepada umum,membuatkan mereka takut untuk membuat jenayah..Wallahualam.

Aku xnaklah share video-video seperti itu.Video-video seperti insyallah aku akan elakkan dari share kepada umum..Biarlah aku bercerita.Satu lagi  video yang betul-betul menyayat hati aku ialah satu video yang dilakukan oleh budak sekolah rendah mungkin,Kejadian di cyber cafe yang betul2 bagi aku satu perkara yang tidak patut dilakukan oleh seorang budak kecil seperti itu.Terus terang aku katakan budak sekecil itu sudah pandai beronani.Jijik rasa untuk aku mengatakan,tapi sungguh,aku rasa sungguh sedih dengan perkara sebegitu,Bagi aku,bukan lah 100% nak menuding jari kepada ibu bapa tentang itu,.salah satu punca juga mungkin kehidupan sekarang terlalu terdedah kepada perbuatan-perbuatan sebegini..Itu baru sekecil itu,mybe kalau dah besar,kemungkinan berlaku lebih teruk dari itu.
Aku tidak pandai untuk menasihat mereka,kerana aku sendiri tidak ada anak.Tapi insyallah.aku akan kana-kanak seperti ini,supaya tidak mengulangi kejadian-kejadian tidak diingini..Harap pihak2 bertanggngjawab spt di cyber cafe memantau juga aktiviti kanak-kanak..Jangan sampai terlalu terdedah dengan aktiviti kotor seperti itu..Nauzubillah..

Mood : MAsih terkejut dengan 2 video itu...

Post a Comment

  1. Kita boleh bayangkan hukuman sebat tu Aida..kalau semua orang tengok agaknya ada tak manusia yang ingin buat salah dan disebat macam tu..hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi masih ada yang tak takut pasal tu kan..

      Delete
  2. ye sis, kenit pun terkejut dengan cerita dari video kedua tu, video budak beronani dalam cc. Tak tercapai dek akal nak membayangkan bagaimana anak sekecil itu sudah pandai melakukan perbuatan sebegitu.

    Ternyata ibubapa masih ramai yang lalai, dan ini buktinya. Apapun, semoga ibubapa dan masyarakat tidak terus lali dan memandang rendah perkara ini.

    ReplyDelete
  3. budak sekarang advance semu benda jadi perlu pemantauan dari semua pihak

    ReplyDelete
  4. TB da tgk da video budak kecik tuh..selamba die jee..ish2 bdak2 skg rasenye umur bru lingkungan 8-10thn

    ReplyDelete
  5. Fiza pernah ngk dulu2 x igt dah.. harap pesalah tu x mengulangi salah dia.. tp mmg betul2 ngeri...

    ReplyDelete
  6. moga anak2 kita dan genarasi akan dtg dijauhkan dari perkara sia2 dan terkutuk itu.. nak mendidik anak2 sekarang terlalu mencabar di zaman serba moden ni.. semua di hujung jri..

    ReplyDelete
  7. aiza pernh tengok video hukuman sebat ketika pegawai dari jabatan penjara bagi ceramah di universiti aiza dulu.. ada yang bukan islam (india) pun boleh keluar perkataan Allah ketika disebat, mungkin terlalu sakit kot..
    dunia tanpa sempadan, segalanya di hujung jari je.. budak-budak tu bebas untuk access pelbagai maklumat termasuk yang lucah dengan mudah.. langkah penyelesaian sepatutnya pemilik cyber cafe tu kena juga bertanggungjawab untuk membenteras aktiviti tidak bermoral itu..

    ReplyDelete
  8. tiba2 terasa sakit jugak dgn seksaan mereka tulah org kata berani buat berani tanggung..semoga ada air mata penyesalan buat mereka :')

    ReplyDelete
  9. patut juga mereka tgk video sebat tu..biar ada rasa takut sket..

    ReplyDelete
  10. pernah pergi pameran penjara dulu sekali kat Sg Buloh...lepas tu tengok rotan yang dia guna untuk sebat pesalah...Allahuakbar memang kayu rotan tu dia buat khas untuk buatkan kulit tersiat... boleh bayangkan azab dan seksa tu kak... hu hu hu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan farah...aduh...teringat-ingat smpi sekarang

      Delete
  11. tetiba rasa ngilu kt bontot..

    ReplyDelete
  12. Kakak rasa video yg Eda kata tu kakak pernah tengok masa ceramah PDRM di tempat kakak. Part sebatan di punggung memang buat kita tutup muka beristigfar kan.. ngerinya bila lihat darah dan daging yg terluka dek sebatan itu.

    Jadikan renungan...

    ReplyDelete
  13. Di Arab Saudi, hukuman sebegini memang di lakukan di khalayak ramai supaya menjadi pengajaran kepada orang lain. Memang kalau tengok pasti menginsafkan...itu baru hukuman di dunia...

    ReplyDelete
  14. Sy pun prnah tngok hukuman sebat tu.. mmg x tahan lah nk tengok smpi habis. Bnyk juga sy buat motivasi amal ke dlm penjara & dari pengalaman sendiri, waktu buat tu kebanyakan mereka mmg x fikir, tp bila ditangkap & dijatuhkan hukuman baru nk insaf. Walaupun begitu, hukuman sebat ni x dijalankan terus, biasanya dah setahun meringkuk baru nama meletup utk menjalani hukuman sebatan.. Ada yg terus insaf & berazam menebus kesalahan selagi mampu.. mmg perlu dibimbing agar terus pulih, namun dah macam tu pun ada juga yg berulang.. wallahualam.. perangai manusia :)

    ReplyDelete
  15. bab onani tu mmg teruk btol..dah la dpan public..nk kata xwaras elok je..aduhai..buat malu bangsa dan agama je..ibu bapa kena bndung masalah ni..bab sebatan ni, bg sy..mnusia kalau xkena dia xkn menyesal kak..kebyakannya mcm 2 la kn..andai Allah tu tunjuk kuasa dia selalu..pasti ramai yg xkn bt..2 bru hukuman dunia..nauzubillah, harap dijauhkan la..

    ReplyDelete
  16. Yg kes sebat 20x tu atas kesalahan dadah!
    Bukannya kes rogol....... Kalau perempuan mengedar dadah tak boleh disebat kononya akan rosak sistem peranakan..... Kawan aku kena sebat 10x atas kesalahan dadah yg dia tak buat... Lepas kena sebat dan kuar penjara terus dia jadi mati pucuk! Kesian kat dia dan isteri dia.... Adilkah hukuman mcm tu..... Hukuman sepatutnya utk memberi pengajaran pd pesalah bukannya membinasakan hidup pesalah.... Semua org kat penjara tahu kalau dah kena sebat mmg barang lelaki tak boleh nak naik dah! Haha
    Adil kah? Islamik ke hukuman mcm tu? Kenapa lelaki je yg disebat?

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top