22
Assalamualaikum

kalsium
Korang tau apa itu Kalsium?
Kalsium itu adalah mineral yang paling banyak digunakan untuk tubuh badan manusia.
Orang dewasa memerlukan 800mg di atas 25 tahun dan 1000mg untuk 50 tahun keatas.Untuk ibu yang hamil ataupun menyusukan bayi memerlukan 1200mg sehari.Keperluan kalsium untuk remaja dan kanak-kanak mengikut usia seperti di bawah ini
  • Bayi berumur sd 5 bulan: 400 mg
  • Bayi 6 bulan sd 1 tahun: 600 mg
  • Anak usia 1 sd 10 tahun: 800 mg
  • Remaja usia 11 sd 24 tahun: 1,200 mg


Kalsium mempunyai banyak manfaat untuk tubuh badan kita,
> pembentukkan dan penyelenggaraan tulang dan gigi..
> Mencegah Osteoporosis
> Simpanan Glikogen
> Melancarkan fungsi otot dan sistem saraf

 Terlalu banyak kalsium boleh berbahaya bagi tubuh.

Tubuh tidak dapat menyerap kalsium bila tidak mempunyai cukup magnesium dan fosforus . Magnesium dan fosforus mengubah bentuk kalsium sehingga dapat diserap tubuh. Kalsium dan magnesium diedarkan oleh tubuh melalui albumin dalam darah. Terlalu banyak kalsium akan membuat magnesium terdesak dari albumin sehingga tidak tersalurkan lewat darah dan tubuh akan kekurangan magnesium. Bila tidak cukup mendapat magnesium, buah pinggang tidak dapat memproses kalsium sehingga dapat terjadi endapan batu buah pinggang . Selain fosforus dan magnesium, vitamin D, zinc dan zat besi juga diperlukan dalam pemprosesan kalsium dan boleh terdesak peranannya oleh kalsium yang berlebihan. Penggunaan kalsium, magnesium, fosforus, vitamin D, zinc dan zat besi harus berimbang agar tubuh tetap sihat.
  • Minum berlebihan dan sukan berat boleh membuang banyak kalsium dan magnesium dari tubuh.Tambah penggunaan kalsium setelah bekerja dan berolah raga berat. Jangan minum berlebihan.
  • Kalsium biasanya tidak diperlukan  bila pengambilan harian anda cukup mengandung makanan yang kaya kalsium. Berikut adalah beberapa hidangan makanan dan kandungan kalsiumnya:
    • Susu satu cawan (350 mg)
    • Segelas jus oren (290 mg)
    • Satu kerat keju (200 - 250 mg)
    • Sepotong pizza (230 mg)
    • Sekaleng sardin (185 mg)
    • Setangkup ais krim (90 mg)
    • Secangkir brokoli (76 mg)
    • Sepotong besar tahu / tempe (258 mg)
** Selepas dari accident tu aku juga terpaksa minum susu hari-hari untuk menggantikan kembali kalsium yang banyak hilang tu..Lutut aku selepas eksiden dulu dah tak boleh nak naik tangga laju-laju macam dulu..Kena Take time  jugak..
kalsium

Hari dah lupa nak minum susu...Sorry En.Husband..Lupa dah nak minum pagi tadi..Aku tau En.husband aku akan membaca setiap entry dari isterinya..muahahaha....



Sumber :sini

Post a Comment

  1. saya kurang suka susu hehe..

    ReplyDelete
  2. eksiden ape tuh cik kak.., uhhUU

    ReplyDelete
  3. susu sedap =) tp xsgka plak pgmbilan berlebihan bhya kpd bdan..akak msih amalkn susu ke?? skrg akak boleh mlompat x?? brani?? he3..mula2 berjalan..terketar2 x?? sy nk gagahkn kaki ptah ni pn terketar2..dah mcm orang lumpuh bru nk berjalan je

    ReplyDelete
  4. oh oh oh~ baru taw.. tq kak :D

    ReplyDelete
  5. check sini anda tersenarai tak..

    http://www.jiwarosak.com/pemenang-giveaway-saya-sayang-malaysia/

    ReplyDelete
  6. kita everyday minum susu anlene sis..tulang belakang kita sakit :)

    ReplyDelete
  7. @Fais-SKAtak boleh nak melompat ler...ngeri deh...dulu masa mak paksa sruh jalan rasa nak nangis jerk..sbb takut..tp kena slow2 sikit la fais

    ReplyDelete
  8. saya suka minum susu dutch laddy..heee

    ReplyDelete
  9. masa budak2 saya memang tak suka susu..namum bila dha besar ni..perut dah boleh terima

    ReplyDelete
  10. mama pun kurang minum susu kak.. acaner ni..?

    ReplyDelete
  11. ada org pandang remeh je dgn kalsium tp dia tak tahu betapa pentingnya utk kite masa hadapan.jadi jom minum susu kambing...

    ReplyDelete
  12. saya minum susu setiap hari :) tak pernah miss . pendek kata memang xleh hidup tanpa susu sampai adik2 menyampah kalo ajak keluar ja mesti sebab nak pegi beli susu ^_^

    ReplyDelete
  13. nice sharing..saya suka sangat tempe..susu minum sebelum nak tidur je..

    ReplyDelete
  14. ohh no susu !!! acik jsut minum susu coklat sahaja

    ReplyDelete
  15. Kak ina ni kadang2 je rajin minum susu...takut gak kalau kena ostoporosis tu..mintak jauh..

    ReplyDelete
  16. Susu adalah minuman harian saya...heh heh heh.. apa la Acikk ni, susu pun xsuka..

    ReplyDelete
  17. aku baru pau susu anak tadi...hikhikhik....

    ReplyDelete
  18. Bila umur semakin meningkat.. mmg perlu utk kita fikirkan ttg kalsium ni.. mmg penting utk tubuh badan..

    ReplyDelete
  19. bagus perkongsian ini kak.. aiza amat menggemari susu.. semoga badan aiza cukup kalsium.. hehe..

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top