18
Assalamualaikum

Kehidupan disekeliling kita mempunyai satu silaturahim yang mungkin tidak akan terpisah dan mungkin juga akan terpisah dek kerana sesuatu sebab.

Apakah itu Silaturrahim
Shilaturrahim diambil dari kata-kata shilah dan rahim. Shilah berarti menyambung sedangkan rahim atau rahm adalah kekerabatan atau sebab-sebabnya
(Mu’jam Wasith 1/335; melalui perantaraan website ustadz aris).
Berkata Syaikh Muhammad bin Shalih ibnul ‘Utsaimin:
(Kekerabatan) yang dimaksud, yaitu KELUARGA itu sendiri, seperti ibu, bapak, anak lelaki, anak perempuan ataupun orang-orang yang mempunyai hubungan darah dari orang-orang sebelum bapaknya atau ibunya. Inilah yang disebut arham atau ansab. Adapun kerabat dari suami atau istri, mereka adalah para ipar, tidak memiliki hubungan rahim ataupun nasab.
(ad-Dhiyâ-ul Lâmi’ (505-508); melalui perantaraan almanhaj.or.id)
tangan
Aku amat berharap agar silaturrahim antara aku dengan adik beradik,ipar duai,saudara mara kawan-kawan di alam nyata atau di alam maya sentiasa dan akan berterusan hingga ke Jannah.
Aku akui aku pernah tidak bertegur dengan adik ipar aku sehingga ke hari nie,mungkin atas sebab sebab tertentu...Tapi aku sentiasa berdoa agar hubungan kami nanti baik seperti dahulu.Sebab apa aku tidak sebulu dengan dia,biarlah rahsia..hanya Allah sahaja yang mengetahuinya..Tapi bila kenangkan adik yang membesar bersama,dan duduk tidaklah sejauh mana,melebihkan perasaan sebelah pihak,kami rasa tidak adil..Anak pun tidak kenal mana satu makcik,pakcik,nenek,atuk dan sepupu..Aku sentiasa berdoa agar mereka terbuka hati untuk berubah..Insyallah..Bukanlah hendak menceritakan tentang perkara yang terlalu peribadi tentang aku,tapi aku terfikir,begitu mudah mereka memutuskan tali silaturrahim antara ahli keluarga.kan ke Air dicincang tidak akan putus??

Moga Allah kuatkan iman dan taqwa kami ke jalan yang Diredhai..Dilimpahi dengan rezeki yang halal,Dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah.memberi NUR kepada kami sekeluarga,.Insyallah..

Sedarkah dia betapa ibu dan ayah merindui mereka,sebagai ibu bapa,mungkinlah mereka marah dan rasa tak mahu nak berjumpa dengan anak2 mereka yang tleah membelakangkan keluarga..Tapi sejauh manalah marah ibu dan ayah pada anak yang mereka jaga dari kecil kan..Wallahualam..


Post a Comment

  1. salam aida, ..buang jauh2 sikap ego dalam setiap diri yg trlibat, kalau bukan dia mulakan dulu kenapa tidak kita ....insyaAllah Dia Maha Mendengar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. singgah lg..tgk menu bar. ok not bad. hitam jd pilihan ye.

      Delete
  2. terima kasih klik nuffnang blog saya

    ReplyDelete
  3. salam ziarah,
    seperti kata PCL, tidak ada salahnya kalau kita yang mulakan dulu.. Then terserah la pada mereka bagaimana mereka nak menerimanya.. Kita boleh berpuas hati sebab kita rasa kita dah buat yang terbaik.. kan.. :)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak ida. sheila pun ada kes yang sama.. sheila harap kita akan dapat perbaiki silaturrahim sesama insan.. insyallah kak ida :D

    ReplyDelete
  5. air dicincang tak akan putus kan..moga kita semua baik baik aje. moga ukhwah itu sentiasa baik. kadang-kadang ada sebab dan musababnye kan..tapi jangan lama-lama. :)

    ReplyDelete
  6. Mudah untuk memutuskan hubungan dari memulakan...kena mengalah walaupun kita sedar dia yang salah...

    ReplyDelete
  7. kak aida, semoga ukhwah kita terjalin baik sehingga ke akhir hayat walau hanya di alam maya (^_^).


    Blessed to be friend with you....

    ReplyDelete
  8. Betul tu.. biarlah silaturrahim yg terbina dpt membantu membawa kita ke syurga, in shaa Allah... amin.

    ReplyDelete
  9. semoga hubungan kita dak2 #Sengalian pon kekal kan akak.. aminn....

    ReplyDelete
  10. Semoga silaturrahim yang baik kembali terjalin...Rahsianya hanya Allah yang tahu..sabar dan berdoa banyak-banyak...

    x0x0 ^___^

    ReplyDelete
  11. takutnya untuk bergaduh dgn org..kalau boleh xnak dibenci oleh sesiapa.. fobia..

    ReplyDelete
  12. Amin..inshaa'Allah kak..hrap semuanya ok jelh..tp slah seorang kenalah mgalah..cuba utk berbaik xslah kn?? sy pn pernah juga bergaduh dgn kakak..tp bila dah berbaik..xnk dah gduh2..sbb Allah xsuka orang xbertegur sape lbih dr 3hr

    ReplyDelete
  13. mama mengalami situasi yang sama, tapi bukan adik ipar, dengan biras.. biras ni kan lain sikit perangainya... tapi, mama buang kak tepi-tepi semua macam perasaan.... mama yang muda mengalah.. akhirnya, kami buang yang keruh, ambil yang jernih.. insyaallah akak boleh, kuatkan je hati akak.... :)

    ReplyDelete
  14. harap-harap semuanya akan kembali seperti sedia kala..In Shaa Allah mesti boleh punya..And minta doa dengan Allah supaya diberi kekuatan tu..

    ReplyDelete
  15. semoga nur menyinari hidup anda...aamiin

    ReplyDelete
  16. kalau boleh tak nak bergaduh sesama adik-beradik.. air yang dicincang tak akan putus..

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top