21
Assalamualaikum

Selamat Hari Khamis semua..Moga korang ceria dan bersemangat pagi ni..Aku pun hari nie,Alhamdulillah...semangat nak buat OT Semampu yang mungkin...hehehe...Nak simpan budget nak berjalan..So,kena rajinlah OT kan,

Berbalik pada Tajuk entry nie,Semalam aku ada publishkan satu gambar dan nak melihat ramai tak yang kenal ubi ni. Entry yang aku publish semalam >> http://www.kisahsidairy.com/2014/02/ww-apakah-ini.html

Sebab musabab aku keluarkan entry tu adalah kerana kakak ipar aku yang berasal dari Kelantan,bawak balik Ubi ni untuk aku...Memang seumur hidup aku,tak pernah lagi berjumpa dengan Spesis ni..
Ubi nie Orang panggil "Ubi Keling"..Aku pun tak faham kenapa mereka panggil sebegitu..Korang faham faham sendirilah ye..
Rasanya tak boleh diterima dengan tekak aku,Sebab rasa tawar dan rasa payau bila masuk tekak aku,E.Husband je yang boleh makan ubi nie,Dia kata sedap..hehehe...aku kata tak sedap..Mybe Ubi nie selain dimakan begitu sahaja,Boleh di campurkan dengan Makanan lain contohnya yang aku tau dari Komen readers kalau campur dalam Kari sedap...tak taulah pulak..

Kalau kat Johor nie,aku rasa memang payah nak dapat.Tapi kata kakak ipar aku,kat pasar-pasar belah sana memang banyak yang jual ni,

ubi keling


Sedikit Info yang aku google 

Ubi keling merujuk kepada sejenis ubi yang kecil dan berkulit hitam. Nama saintifiknya adalah Plectranthus rotundifolius (Poiret) Sprengel. DiIndonesia, ia juga dikenali sebagai kentang Jawa atau kentang Ireng. Ubi ini boleh dimakan selepas direbus.
sumber : google

POKOK UBI KELING
sumber: sini
 ubi kemili
or popularly  known as ubi keling in Kelantan


Post a Comment

  1. Assalamualaikum kak ida. ehh sheila tak pernah nampak ubi keling ni kat johor. heheee ~~~

    ReplyDelete
  2. ini kira macam ubi india laa ini..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. 1st time dengar nama ubi keling...selalu klu di sabah Pisang Keling aje ahkak nampak,makan dan biasa dengar...apappun..ubi ni sebijik mcm ubi kentang kan

    ReplyDelete
  4. Dengar kat org india marah nanti ni..hehehe

    Sb color dia hitam kot , sb tu diberi nama tu

    ReplyDelete
  5. Rasa macam KA pernah makan ubi ni lah.. MIL kan orng kelantan hehehe

    ReplyDelete
  6. sdap ubi keling nie..buat manis pon best..:)

    ReplyDelete
  7. seriously tak pernah makan kak eda, dan Farah tak pernah jumpa...ho ho ho... tak sedap ek kak??? tak mo lah makan...

    ReplyDelete
  8. oooo..ubi keling sedap la..(klu tekak saya la)

    ReplyDelete
  9. kakkkk ubi keling ni sedap la..kalo rebus kosong cam gitu memang kurang skit..boleh pelbagaikan cara makan dier..hahahaaa payah nak jumpa ni..ikut musim gak..

    ReplyDelete
  10. Hahahaha... silap tak tengok entri teka apa benda tu semalam... tahu-tahu dah masuk jawapan hari ni... Yerrr.. itulah Ubi Keling..tp setahu saya org kelantan jer panggil ubi keling... kat kedah ni ada jumpa sekali kat pasar hari tu tp tak ingat apa org kedah panggil ubi ni... Ubi ni sedap cuma leceh nak menggelintir satu satu sebab kecik sangat. Di Kelantan kami masukkan sekali dengan Masak Gulai Daging campur lemak-lemak sikit, atau perut lembu... rasa dia akan jadi manis dan tak pahit... :D

    ReplyDelete
  11. Klu saya ke pasar tani, pasar mlm ke nak usha2 lah.. klu ada nak belilah.. nak juga rasa.. :)

    ReplyDelete
  12. rasanya macam pernah makan...tapi tak ingat betul ke tidak

    ReplyDelete
  13. ha.. ye la, macam tak pernah nampak kat pasar di Johor ni kannn

    ReplyDelete
  14. baru aiza kenal lepas kak ida bagitahu.. hehe..

    ReplyDelete
  15. lah ubi keling plak ingatkan ubi manis :D

    ReplyDelete
  16. ohhh..baru tahu kak..pelik jugak namanya

    ReplyDelete
  17. macam ubi yang budak indon nie bawa jer....tak tahu nama ia apa....hihi

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top