8
Assalamualaikum

Siapa pernah kena Simpul biawak nie!!..
Simpul Biawak
google
Selalunya simpu biawak nie selalu kena pada orang yang tengah pregnant..jangan tak tau pulak,Simpul biawak nie boleh terkena oleh sesiapa sahaja.

Contohnya aku..Tengah malam tadi kena pulak simpul biawak.Sakitnya jangan cakap.rasa nak menjerit je..Terlalu sakit sampai aku genggam betis kaki aku..aku urut-urut sampai dia lega..Tuhan je yang tau betapa sakitnya kena simpul biawak nie.Aku pun tak tau kenapa boleh terkena.Kena pulak pada kaki aku yang patah dulu..
Simpul Biawak
google
Dari apa yang aku baca tentang simpul biawak nie,Simpul biawak atau tarik mengkarung adalah disebabkan penguncupan otot atau lebih lelemak. Sebab-sebab biasa kejang otot rangka termasuk keletihan otot, rendah natrium dan kalium. Dengan pengambilan kalsium yang mencukupi, tekanan darah berada pada tahap yang normal jadi kita tidak mudah terdedah dengan serangan ini. Malah orang yang kurang kalsium dikatakan mudah senggugut, retensi air, mudah marah dan murung. Simpul biawak ini selalunya terjadi di kalangan wanita kerana kehilangan kalsium sewaktu mengandung dan breastfeeding.

Dan aku cari di google bagaimana menghilangkan simpul biawak nie pada masa kita terkena,
Simpul Biawak
google

1- Tekan tapak kaki dan urut perlahan-lahan.
2-  Sapukan minyak panas. 
3- Cuba untuk bergerak. Mula-mula memang sakit, tapi kalau kita paksa untuk bergerak kesakitan akan hilang perlahan-lahan.

Amalkan perkara-perkara berikut ;

1- Minum banyak air putih. (Rasanya kebanyakan penyakit berpunca daripada kurangnya minum air.. betul tak?)
2- Ambil makanan daripada sumber potassium seperti pisang dan kentang. (Namun semuanya janganlah berlebihan. Takut penyakit lain pula yang datang.)
3- Banyak minum susu sebab susu adalah sumber kalsium yang baik. 

** Memang lately nie tak minum susu pun..eh..tapi baru semalam sarapan dengan minuman bersusu..huhu.Harap tak terkena lagi..Sakitnya bukan main lagi...




Post a Comment

  1. sakit tu kalau kaki kejang macam tu kak.. aiza suka minum susu, harap-harap tak kena.. semoga kaki kak sudah ok..

    ReplyDelete
  2. serius sakit gile kan dulu saya selalu kena, taktahulah nape.tapi sekarang takde pulak...

    masa kena tu ingatkan dah sampai ajal, haha.

    ReplyDelete
  3. pernah jugak terjadi dulu.. mmg sakit sgt..

    ReplyDelete
  4. Kena simpul biawak mmg menyakitkan... tak tahan kdg2 nak menahan...

    ReplyDelete
  5. Time prgnant ank sulung rjin kna.. Huhu

    ReplyDelete
  6. dulu pernah kena..picit ibu jari je bagi darah jalan dengan baik.InshaAllah ok

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top