25

Assalamualaikum

Kekadang orang takkan boleh terima kalau ditegur secara terang terangan..Cara kita menegur pun kenalah pada tempatnya jugak.Kadang kadang, kita s3bagai kawan, saudara ataupun jiran perlu jugak menegur sesuatu yang kita rasakan untuk perlu ditegur, Cuma, berilah teguran secara baik, tapi bukan dengan cara memerli.

Salam khamis semua...

Post a Comment

  1. kadang2 ego diri tu yang menyebabkan dia x mau dengar nasihat/teguran org lain.

    ReplyDelete
  2. Tak tegur salah, nak tegur pun takut ada yg terkecil hati......emmmm

    ReplyDelete
  3. Tegur bile perlu tapi harus ada adab..jangan ada yang berkecil hati..Dan bila ada orang tegur kita jangan cepat terasa..kena positif...

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen saya sebiji macam ni...huhuhu...

      Delete
  4. Perlu tegur jika buat salah tapi biarlah dengan cara yang elok supaya kedua² pihak selesa dan tidak ade menyinggung hati mana² pihak :)

    ReplyDelete
  5. Tegur ngn cara beradab..berlapis...nyatakan kebaikan....dan ingatkan balasan Allah S.W.T...kalau terasa jugk....xleh nk buat apa..kita sayg kawan kita...

    ReplyDelete
  6. As salam KSD, sukalah entri ni:) bukan senang nak ajak kawan ke arah kebaikan, apatah lagi diri sendiri pun masih banyak kekurangan, tap saya percaya jika benar dia sahabat baik, kita boleh beri pandangan atau dorong sahabat kita kejalan kebaikan.Fitrah manusia memang suka kepada kebaikan, bab takut kecil hati itu perlu juga diperhati, jawapannya kena sabar dlm mengajak kebaikan, tak boleh satu cara, cuba cara lain..:)

    ReplyDelete
  7. lain org lain caranya kan kak..
    kadang dgn teguran bertulis mcm ni org boleh cepat sedar diri..

    ReplyDelete
  8. tegur tu boleh.. tp mesti berhemah... and jgn terang-terangan... :)

    ReplyDelete
  9. sangat menarik ..sharing is caring...

    ReplyDelete
  10. Tegur secara umum... Pastu doa moga hidayah Allah bersama kita dan mereka...

    ReplyDelete
  11. tegur pastikan jangan sampai mengaibkan...cuba la tegur secara lembut...

    ReplyDelete
  12. Kadang2 ada orang menegur mcm nak memalukan huhuhu tula masalahnye...

    ReplyDelete
  13. betul kata sally, tegur itu perlu, tp jangan sampai mengaibkan

    ReplyDelete
  14. Teguran tu perlu untuk perbaiki kesilapan kita...

    ReplyDelete
  15. teguran tu perlu melihat pd situasi. jg cara menegur perlu berhemah. supaya x memalukan org juga. juga supaya teguran kita sampai kpd org tu n difahami mengapa kita melarangnya.

    ReplyDelete
  16. kena perlu saling tegur menegur tapi nak menegur pun biarlah secara berhemah

    ReplyDelete
  17. Tegur menegur tu amalan yg baik selagi kena pada caranya... berpesan2 kpd kebenaran...

    ReplyDelete
  18. saling tergur menegur satu amalan yg baik tp nk tegur juga ade caranya jgn smpai kita tegur ssorg shgga ade yg terasa dan sbgainya nnt dah timbul isu lain pula kan..so tegur secara bhemah dan bfikiran tbuka lbh baik.. tq kak ida :)

    ReplyDelete
  19. btl tu sis kalau nak menegur tu biarla bersopan..lya tak suka la kalau yg tegur dpn2 org ramai pas tu meninggi suara..lagi la tak nak ikut :)

    ReplyDelete
  20. teguran kene lembut, baru orang akan ikut..

    ReplyDelete
  21. ini namanya teguran yang membina, bukan teguran memerli...tegur biar kena caranya kan kak?

    ReplyDelete
  22. risau bila di tegur, kecil hati..

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top