29
Assalamualaikum
google
Bila sebut bersedekah nie,pastinya ramai yang tau kan bersedekah dari segi apa...Ada yang bersedekah dari segi wang, dan ada juga bersedekah dari segi perbuatan.Senyum itu pun satu sedekah.

"Rasulullah SAW bersabda :
Barang siapa yang bersedekah dengan sebiji kurma,yang diperoleh dari usaha yang halal,sementara Allah tidak menerima kecuali yang halal,Allah akan menerimanya dengan tangan kanannya(yakni menerima dengan berkahnya).Kemudian mereka melipatgandakan berkahnya bagi pelakunya,sebagaimana seseorang dari kalian melipatgandakan maharnya.
Bahkan satu suap akan menjadi sebesar gunung Uhud"

Sebenarnya banyak kelebihan bersedekah yang mungkin kita tak tahu atau tak pernah ambil tau.
Teramatlah rugi kalau kita tidak pernah bersedekah..Aku tau,pasti korang faham tentang bersedekah nie kan.Bersedekah nie bukan lah dalam keadaan yang terpaksa untuk kita bersedekah,tetapi datangnya dari keikhlasan hati kita,walaupun nilai yang kita sedekahkan itu kecil mengikut kemampuan diri kita.
google
Ada beberapa ganjaran yang Allah berikan di dunia dan di akhirat kelak bagi orang yang bersedekah nie

Lima di dunia:
1. Menyucikan hartanya
2. Menyucikan badannya
3. Menolak daripada penyakit
4. Menggembirakan orang miskin dan menggembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal
5. Berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekeinya


Lima di akhirat:
1. Dinaungkan Allah orang yang bersedekah di hari qiamat ketika sangat panas
2. Ringan hisabnya
3. Berat timbangan (amalan) di akhirat
4. Mudah melalui titian siratulmustaqim

5. Bertambah darjatnya di dalam syurga

Kan....Jadi rugilah kita tak bersedekah..So di hari yang mulia,hari kepada semua hari,Alang-alang nak masuk masjid tu,dermalah ke dalam kotak masjid dengan penuh keikhlasan..Insyallah..Moga Semua amalan bersedekah kita diterima sebaiknya oleh Allah Swt.Insyallah...amin



Post a Comment

  1. emm bersedekah la kita..jie tgk murah rezeki yg slalu bersedekah dan byknya keuntungannya..

    ReplyDelete
  2. ye jangan kedekut untuk bersedekah..ganjarannya tidak ternilai..

    ReplyDelete
  3. bercakap mengenai sedekah ni, sebenarnya rakyat Malaysia ni pemurah. tapi disebabkan ini jugak ada orang yang ambil kesempatan. konon, minta sedekah untuk anak yatim la, nak bina masjid la. bagi saya, kita sedekahkan je. soal dia nak tipu tu adalah urusan dia dan Allah. kalau dah nampak penipu, xbagi jugak. hehehe

    ReplyDelete
  4. sedakah menjadikan kita kaya, kaya harta dan kaya jiwa...

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah kak
    Insyaallah dengan nawaitu ikhlas kak

    ReplyDelete
  6. Bersedekah dapat menyucikan hati dan harta

    ReplyDelete
  7. bagus sedekah ni kalau buat dengan ikhlas...

    # terima kasih sudi join... blog ini tersenarai di http://www.mialiana.com/2014/06/senarai-url-blog-5.html

    ReplyDelete
  8. berkunjung http://geeazielove4eva.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Makin bertambah rezeki kita dgn bersedekah nih.

    ReplyDelete
  10. amalkan bersedekah, insyaAllah rezeki kita makin bertambah ^^

    ReplyDelete
  11. sedekah jugak boleh menyelamatkan kita di Akhirat kelak.

    ReplyDelete
  12. Nice sharing sis..singgah sini jalan-jalan blogwalking dari segmen Nak URL Blog #5 by mialiana.. salam jumaat, salam ceria dari MyCherita

    ReplyDelete
  13. tp sy sedih kalu ada yg bersedekah utk show off

    ReplyDelete

  14. Datang dari segmen kak Mia :)
    official blog --> http://fiqansz.blogspot.com
    Dan jemput join giveaway fiqa dengan hanya melengkapkan 3 syarat mudah!

    1). Infinite Last Romeo Giveaway

    GRAND PRIZE / TOP REFERRAL (1 winner):
    1x Infinite Last Romeo Official Album

    LUCKY DRAW (16 Winners):
    1x MP3 shuffle + 2GB Memory Card (All copy of Infinite Album in it)
    1x INFINITE Replica Jersey (all members available)
    2x INFINITE Special Limited Edition Button Badges
    1x Infinite Key Holder
    1x INFINITE Button Badge
    2x Notebook
    8x Topup RM5

    Giveaway end: 15 Jun 2014


    *Click on the link below to enter:
    INFINITE LAST ROMEO GIVEAWAY BY FIQA NSZ


    2). Segmen Saya Nak Doodle 48 Jam by Fiqa Nsz

    Hadiahnya:
    Peserta terawal x5 - Doodle
    Peserta Random x5 - Doodle

    Segmen Tamat pada 7hb Jun tepat pukul 1 AM.

    *Klik pada link dibawah untuk menyertai:
    SEGMEN SAYA NAK DOODLE 48 JAM BY FIQA NSZ

    ReplyDelete
  15. Bersedekahlah seikhlas mungkin biarpun hanya dengan sebuah senyuman....

    ReplyDelete
  16. Salam Jumaat kak.. jangan kedekut untuk bersedekah.. =D

    ReplyDelete
  17. sedekah bukan mengurangkan rezeki tapi menambahkan lagi ada laa ~~

    * singgah dari segmen kak mia :)

    ReplyDelete
  18. Marilah bersama kita bersedekah mengikut kemampuan.. mudah2an hati kita sentiasa tenang & diberkati kehidupan... aamiin..

    ReplyDelete
  19. x susah nak bersedekah nie. senyum pun dah dikira bersedekah. lagikan kalau sedekah beruapa harta benda dan wang ringgit. banyak kelebihannya kpd kita. (skema nya ayat) haha

    ReplyDelete
  20. heee.. teman teringat Arwah bos teman dulu.. dia selalu suruh teman sedekahkan berapa yang mampu ke masjid, tapi masa tu teman koje n baru lepas naik gaji.. sebab tu bos suruh buat macam tu.. sekarang dah tak koje.. ikut pada kemampuan nak sedekah berapa2 pun.. cuma tak banyak macam sebelum ni lah.. heee

    ReplyDelete
  21. Subhanllah, indahnya bersedeqah :)

    BTW, salam kenal kak ^^
    Ishmah singgah perdana dan follow..

    ReplyDelete
  22. perkongsian yg menarik.
    peringatan bersama
    terima kasih dear :)

    ReplyDelete
  23. sedekah itu amalan mulia :)

    ReplyDelete
  24. sedekah adalah salah satu di antara 3 perkara yang akan membantu kita di alam kubur nanti... terima kasih kerana berkongsi, ida...

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top