22
Assalamualaikum


Salam jumaat,salam 12 syawal...Masih lagi mood beraya kan..Sesambil beraya tu,sesambil menziarahi tu,sesambil kita mengingati mereka yang telah tiada...

Oklah.nie aku nak cerita sikit amalan yang dah menjadi rutin setiap hari..Kalau tengok kat keywords yang paling tinggi mencanak naik adalah berkaitan dengan cuka epal..Korang tau ke macam mana rupa cuka epal tu..meh aku tunjuk sikit

Sumber:google

Ada sesetengah orang,ambil sesudu pagi dan petang..Cara aku pulak,aku ambil 3 sudu setiap hari dan campurkan dengan 1 litr air..tapi kekadang aku memang letak lebih,biar dia masam2 sikit..Bila korang amalkan cuka epal nie,korang akan rasa badan semakin ringan..Bila makan yang berlemak pun korang akan kerap buang air kecil..And,bila korang makan yang berlemak tu,banyak2 ler minum air yang dah di campurkan dengan cuka epal nie..

Cuka epal nie memang senang nak dapat...samada dapat yang murah atau yang mahal je..Kebetulan abang ipar dapat bekalan dari Mardi.SO dapat lah murah sikit..

Pernah aku up entry pasal Khasiat dan Kelebihan Cuka Epal
Setiap hari nie memang aku bawak pi opis..

Cuka epal nie memang banyak khasiatnya selain ia adalah makananan Rasulullah saw.So tak salah kalau kita amalkan kan..
Kat bawah nie aku listkan khasiat cuka epal menurut perubatan islam

Menerusi kitab Al-Qanun Fi Al-Tib (Ibnu Sina) & Al-Tib Al-Nabawi (Ibnu Qaiyyim), cuka :-

** 01: dapat mencegah berlakunya pembengkakan pd badan spt bisul & kanser
** 02: membuang darah kotor & melancar aliran darah
** 03: mangatasi proses pencernaan makanan dlm perut
** 04: melancarkan pergerakan usus
** 05: merawat masalah kerongkong, kahak & batuk yang berpanjangan
** 06: memelihara kulit dari kesan kepanasan matahari
** 07: menurunkan tahap kolesterol
** 08: mengimbang tahap asid-alkali dlm badan & mengeluarkan lebihan garam
** 09: membakar kalori dgn cepati
** 10: membuang toksin
** 11: merawat masalah rahim, menguatkan gigi, deria mata & telinga
** 12: penyerapan kalsium lebih sempurna - menguatkan tulang
** 13: mengubati masalah gastrik akibat asid berlebihan dlm perut
** 14: merawat masalah hempedu (membersih hempedu dr lemak yg membentuk batu)
** 15: mencegah berlakunya keracunan akibat penggunaan ubat-ubatan an yg pelbagai
** 16: melancarkan pengeluaran susu ibu
** 17: melancarkan perjalanan darah yg berketul dlm perut (masalah gangguan haid)
** 18: memperbaiki fungsi limpa
** 19: menghilang masalah dahaga & mengurangkan panas badan


Antara yang utama,KHAL dapat membantu membuangkan kolesterol dan lemak di dalam badan terutamanya pada sistem usus di perut, lemak di saluran jantung, lemak di buah pinggang, membaiki fungsi buah pinggang, dan lemak berlebihan yang boleh membawa pelbagai penyakit dengan cara memulihkan sel-sel organ badan. Lebih elok untuk mereka yang menghadapi daran tinggi/ kolestrol dsb nya.





sumber:sini


Post a Comment

  1. info yang menarik ni. boleh cuba.buat bekalan di tempat keje

    ReplyDelete
  2. byk plak khasiatnya kan nak cuba juga la mcm ni

    ReplyDelete
  3. saja mai singgah nooo ;-) xsangka banyak khasiatnya

    ReplyDelete
  4. Belum pernah cuba lagi cuka epal..mesti macam ; banyak khasiatnya tu..

    ReplyDelete
  5. Abang consume cuka epal ni Eda. Tapi kakak consume gulsan delima.
    Anak kakak kurang suka cuka epal dia kata bau sepirit hihi...
    Kakak tak kisah kalau makan kadang minumannya kakak sediakan cuka epal juga.
    Utk tetamu taklah...

    ReplyDelete
  6. Banyak jugak khasiatnya yer.. macam menarik jer..hihihih

    ReplyDelete
  7. Pernah rasa skali. Sedap gak. Skrg ayu amalkan air delima gulsan. Bancuh dgn air sejuk. Auummm..sedap dap.hihi

    ReplyDelete
  8. banyak juga khasiatnya..x mengganggu usus ke?

    ReplyDelete
  9. info yang berguna... patutlah mama sha suka sangat dengan cuka epal ni... banyak manfaat rupanya... thx sharing kak ida :)

    ReplyDelete
  10. cuka epal banyak khasiatnye ye...saya plan nak amalkan tapi sampai arini tak amalkan..

    ReplyDelete
  11. Wah...baru tau hari ni....nnti nk cari la khal ni...mana leh dpt eh?

    ReplyDelete
  12. Bagus ni... mmg bnyk khasiatnya. Thanks sharing Aida... :)

    ReplyDelete
  13. bagus cuka epal nih...memg byk.khasiat

    ReplyDelete
  14. Bagus info nih..tak pernah tau pun khasiat cuka epal nih..boleh cuba nanti..

    ReplyDelete
  15. Nice sharing...byk juga khasiatnya..

    ReplyDelete
  16. salam singgah, banyak khasiat kalau amalkan sunnah rasulullah ni... studioous.blogspot.com

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top