13
Assalamualaikum

Eiiii...Jerawat...
jerawat


Mesti korang tak suka kan bila bercerita pasal jerawat ni.Bukan sahaja perempuan,lelaki pun tak suka tau.

Ada beberapa faktor yang menyebabkan Jerawat tu keluar.Jerawat nie boleh diatasi kalau kita tau punca jerawat tu keluar.

Apa faktor yang menyebabkan jerawat tu keluar..


1.Perubahan hormone
Apabila berlaku perubahan hormone seperti zaman baligh remaja, mengandung, datang haid ataupun menopause bagi wanita, jerawat akan timbul disebabkan hormone dalam badan,iaitu hormone androgen (testosterone) yang ada dalam badan lelaki dan wanita.Kebiasaannya seawal seminggu sebelum kedatangan period sehingga seminggu setelah habis period,jerawat akan mudah naik pada bila-bila masa. Ketidakstabilan hormone ini kadang-kala terkawal dan sekiranya tidak terkawal, masalah ini akan berlanjutan.Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 ‘an - 40 'an.Selain drpd itu,penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12 juga menyebabkan perubahan hormon berlaku.

2.Tekanan (Stress)
Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.Tekanan ada dua, sama ada emosi atau fizikal.

Tekanan fizikal:
1.Exercise atau bersukan tanpa rehat yang cukup
2.Tidur yang tidak mencukupi/tidur lewat/tidur tidak teratur
3. Jadual seharian yang sangat ketat
4. Merokok, pengambilan dadah

Tekanan emosi
1.Bimbang atau kerisauan yang berlebihan
2.Buli
3.Masalah hubungan rumah tangga atau kekasih
4.Kerja /study yang banyak

3.Pemakanan
Pemakanan yg tidak seimbang seperti kacang,makanan berperisa,seafood (udang,ketam,sotong,kerang),budu,
belacan,makanan berminyak/bergoreng,telur,daging,ayam goreng,makanan berlemak spt santan,dairy products spt susu lembu,coklat.

4.Toksin
Jika seseorang yang tidak pernah membuang toksin sejak lahir hingga umurnya mencecah 30 tahun, bermakna sudah macam-macam sisa toksin terkumpul dalam badannya.Jika sistem semula jadi tubuhnya tidak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semula jadi, itulah yang akan menyebabkan kulit seseorang itu kusam, berjerawat dan banyak lagi keburukan lain

5.Faktor Genetic
Ada keturunan di mana kulit mukanya tidak bermasalah seperti golongan arab yang rata-rata bermuka putih licin, dan tidak berminyak manakala jerawat menghantui hidup golongan asia. Atas sebab itu ubat antijerawat sangat laku dijual di Asia dan tidak mendapat sambutan oleh masyarakat Arab.

6.Allergic atau alahan
Alergic atau alahan apabila menggunakan kosmetik,foundation,cream muka baru atau pencuci muka baru yg ada bahan-bahan chemical tertentu yg tidak sesuai dgn kulit..Cara pembersihan make up yang tidak betul juga menyebabkan liang roma tersumbat.Pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak juga memberi masalah jerawat di kulit.

7. Perubahan biologi badan
Ada segolongan individu kandungan minyak (sebum) di kulit berubah komposisi. Ada pulak golongan yang menghadapi perubahan pada sel kulit muka seperti hyperproliferation of KC (tak dapat ditafsirkan bagi golongan bukan dalam bidang perubatan)

8.Persekitaran & Pencemaran
Habuk atau udara yang tercemar seperti asap dan bahan kimia terutamanya di bandar-bandar besar,kilang-kilang boleh menyebabkan jerawat dihadapi oleh hampir semua penduduk kawasan tersebut.Bahan-bahan ini menutup liang roma dan menyebabkan inflammasi (radang) kemerah-merahan pada kulit.

9.Jangkitan pada kulit & Resdung
Kuman (bacteria) jenis propionobacterium acnes boleh membiak di kelenjar sebum di kulit anda dan menyebabkan jerawat. Atas sebab itu jerawat dinasihatkan tidak dipicit kerana apabila dipicit, kuman di dalam kulit tersebar ke kawasan sekitar dan menyebabkan jerawat di permukaan yang lebih luas.

10.Faktor Cuaca
Perubahan cuaca serta cuaca panas juga adalah faktor jerawat keluar.


Post a Comment

  1. saya biasanya faktor pemakanan..dah la usia makin bertambah,sisa toksin tu usah citelah..ampun..kalo makan bukan2 memang cepat naik jerawat

    ReplyDelete
  2. Memang susah hati kalau naik jerawat ni kan, tambah-tambah kalau sakit :)

    ReplyDelete
  3. Saya selalu kena kat dahi dengan dagu, memang hormon tengah ting tong dan stress la ni

    ReplyDelete
  4. Sekarang ni ada jerawat kat dahi. T_T

    ReplyDelete
  5. kadang2 sebab stress pon ye jugak..hukhuk.. sabo je la.. dh la susah nak hilang cikJ nie..

    ReplyDelete
  6. tak suka bila jerawat muncul tapi nak buat camne kan bila kulit ni sensitif sangat..huhu

    ReplyDelete
  7. incik suami kalau makan kacang sikit je,mula la tumbuh jerawat.

    ReplyDelete
  8. Jerawat ni mmg lecehlah kan hhmm.. thanks sharing Aida..

    ReplyDelete
  9. Lya klau brtukar pncuci muka mula la jerawat tumbuh..kna still guna yg CMA je

    ReplyDelete
  10. BEst info ni. Tapi most jerawat disebabkan pemakanan kita yang tidak seimbang dan kekurangan nutrisi tertentu.
    Good sharing nanti i tag blog ni k.

    SAlam perkenalan dan jemput baca ~Sendayu Tinggi ST mengunakan testimonial orang lain untuk melariskan produk~

    ReplyDelete
  11. Biasanya kaum wanita la kan yang selalu ada masalah jerawat ni..

    ReplyDelete
  12. ini lah yang saya tak sukeee kalu tumbuh.... nak-nak kalau yang besar tuhh... dah ler sakitt eeeee...

    http://supernifzvitamin.com/khasiat-lemon/

    ReplyDelete
  13. Diana jerawat selalu timbul bila nak datang bulan...sakit hati tengok bila ada jerawat yang timbul...

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top