11
Assalamualaikum

Hah!!! tetiba je kan nak bercerita pasal Jadual Imunisasi Untuk bayi berumur bawah setahun.Occay...sebenarnya bulan ni genaplah anak kesayangan hamba tu berumur setahun..Yeayyy..Esok awfiyah dah setahun...Wah..sekejap je setahun dalam jagaan aku kan..

20hb ni dah kena injection la dia..Huaawaa..Ummi tak taulah macam mana nanti dia pekik bila kena inject..Harap dia taklah meragam kan..

So,setiap bayi memang wajib mendapatkan Jadual Imunisasi mengikut aturannya.Imunisasi ni merupakan  satu proses memberi vaksin kepada bayi bertujuan untuk mencegah penyakit² berjangkit Vaksin adalah virus atau bakteria yang mati atau dilemahkan.

Vaksin membantu menghasilkan imuniti kepada bayi terhadap penyakit² tertentu.Imunisasi boleh diberi secara suntikan(melalui otot atau dibawah kulit) atau melalui mulut.Kesan sampingan Vaksinasi adalah perkara biasa dan pada kebiasaannya adalah ringan dan tidak membahayakan.

Sebenarnya ada beberapa vaksin yang wajib diberikan kepada bayi oleh Kementerian Kesihatan,tetapi sebagai ibu bapa kita perlu juga mengambil kira beberapa Vaksin Tambahan lain untuk bayi iaitu:-


Sumber pembacaan dan gambar di petik dari sini 

So minggu depan awfiyah kena suntikan MMR la..Sebagai ibubapa kita nakkan yang terbaik untuk kesihatan anak kita kan..Kekadang deman sikit pun kita dah risau..So,sepatutnya lah kita tak meninggalkan jadual Imunisasi untuk anak-anak kita kan..




Post a Comment

  1. Wah...nak setahun dah awfiyah. Kejap jer kan.

    ReplyDelete
  2. Amani enjet 3 bln pun ummi seram dgr pekik dia.. Lagikan setahun. Kikiki

    ReplyDelete
  3. Amani enjet 3 bln pun ummi seram dgr pekik dia.. Lagikan setahun. Kikiki

    ReplyDelete
  4. Semua ini kena ikut dan bila sekolah kelak pihak sekolah juga akan lihat dan akan dicatat dlm satu rekod supaya kalau ada jururawat dtg dia tahu mana yg belum mendapat suntikan.. penting ikut jadual tersebut.

    ReplyDelete
  5. Anim pun dulu tak miss pengambilan vaksin untuk kedua2 anak anim. InsyaAllah kalau ikut jadual tak jadi masalah :)

    ReplyDelete
  6. yeayyyy akak dah mula mencatat dan aware...ekekeke... awfiyah aunty dah besar dah yer?

    ReplyDelete
  7. Salam, dtg menjengah bila ada sedikit kelapangan. Walau jrg bertamu, ingatan itu tetap ada dikalbu. lama dh x amik tau tntag ni bila anak dh besar2 hehehe

    ReplyDelete
  8. sian bila dgr baby2 memekik bila kena jarum kan...tapi yelah,utk kebaikan anak2 kan... huhu

    ReplyDelete
  9. Moga dipermudahkan... Mkin bsrmakin mencabr nk cucuk.

    ReplyDelete
  10. kadang bila sampai tarikh sepatutnya kene pergi, boleh terlupa pulak..padahal sebelum tu bukan main ingat :D

    ReplyDelete
  11. Elok Sgt ni blh d jdikn pnduan akan dtg kan

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top