3
Assalamualaikum

Dulu aku pernah cerita pasal gout ni.Bukan apa,bila ada antara family kita yang terkena gout,automatically,kita yang mendengar ni,rasa kasihan..Bila bab nak makan bersama-sama mereka ni,kadang-kadang rasa kasihan apabila hidangan yang kita hidangkan tu,tak boleh disentuh oleh mereka
sakit gout
source:google

Kesian kan..Kalau di entry Gout: Punca dan Cara mengatasinya,aku ada kongsikan bagaimana gout terjadi dan cara untuk mengatasi penyakit gout ni.

Meh aku refresh sikit apa itu gout,kot lah korang terlupa apa gout tu kan.
Gout ini adalah keadaan di mana berlaku keradangan yang menyakitkan di Tendon,sendi dan bengkak.Sendi Metatarsal-Phalangeal di tapak kaki memang biasa terjadi.Ia mungkin gout biasa atau mungkin ada tanda-tanda penyakit  lain seperti batu karang,urate nephropathy dan tophi.Ia juga disebabkan oleh tahap asid urik dalam darah yang menghablur dan disimpan di sendi tendon serta tisu sekeliling.

Tapi apa pula makanan yang baik untuk pesakit Gout ni? Seperti yang dibaca di artikel ini,ada 6 makanan yang baik untuk pesakit Gout

Antara perkara penting dalam pemakanan untuk sakit gout ialah banyakkan memakan makanan bersifat alkali .Antaranya adalah:

1. Buah dan sayur:Kerap makan lobak putih,daun sader/sup,atau buah ceri(dos rawatan gout: 25 biji sehari).Atau cuka epla 1 sudu besar selang sehari.Cuka epal dan buah ceri adalah rawatan yang berkesan untuk penyakit gout.

Juga boleh amalkan alfalfa kerana ia tinggi dengan mineral dan nutrien lain yang boleh mengurangkan serum asid urik dalam darah.Daun pasli pula adalah diuretik yang hebat,ia membantu dalam meningkatkan jumlah air kencing yang seterusnya menggalakkan penyingkiran asid urik.

2. Banyakkan minum air beralkali seperti air telaga,air bukit,air zam-zam,air bertapis,air bawah tanah.

3. Sumber protein: Ganti ayam daging dengan ayam kampung/organic kerana ayam kampung kurang bersifat asid berbandung ayam daging komersial.Walaubagaimanapun hadkan pengambilannya kerana ia jugak termasuk makanan berasid.Elakkan daging lembun.Hadkan pengambilan susu kepada 1 pain sehari.

4.Ganti majerin,lelemak sayuran/shortening,krimer minyak sayuran,dan minyak sayuran terhidrogen dengan mentega susu asli(Anchor,scs),minyak sapi asli(QBB).

5.Ganti gula pasir putih dengan gula merah,gula molasses,madu asli,jaggery cane sugar(gula tebu asli),gula nipah,gula kabung,gula kelapa asli.

6.Kurangkan makanan berminyak/bergoreng.Jika hendak menggoreng @ menumis,guna minyak zaitun extra virgin atau minyak karotino.Jangan guna minyak lebih 3x recycle.



Rasanya sangat mudah untuk kita ikuti cara pemakanan ni kan.Cuma terpulang kepada kita sendiri.Jangan nanti bila dah terkena,baru nak tukar cara pemakanan kita kan.

Lagi pulak sekarang banyak fast food yang mempunyai kadar garam  yang tinggi yang tidak boleh diambil sewenang-wenangnya.







Post a Comment

  1. Susah kalau dah kena gout & kencing manis... Sampai tak tau nak makan apa... Takut nak makan sebenar nyer...

    ReplyDelete
  2. bagus info nie..nanti nak share kat sorg member ofis nie..kesian dia terhenjut2 bila kena gout..

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top