8
Assalamualaikum

Bila anak dah semakin membesar ni,kerap kali umi mencari makanan apa yang sesuai untuk perkembangan otaknya selain dari makanan yang diberikan,

Bulan ni,Nur Naura Auni dan menginjak ke angka 9 bulan..Dah ada gigi pun..So,banyak dah makanan yang boleh diberikan kepadanya seperti biskut .

kalau asyik menu yang sama je,confirmlah dia boring kan..So,pencarian bermula dengan makanan sunnah kerana amalan menjaga pemakanan sejak anak mula makan makanan pejal sangat penting jika mahu anak kita sihat dan bijak.

Selain mengajar anak-anak mengamalkan pemakanan mengikut piramid makanan yang mengandungi karbohidrat,protein,lemak,sayur-sayuran dan buah-buahan untuk kesihatan badan dan diet yang seimbang,jangan lupa untuk membiasakan diri mereka untuk mengamalkan makanan sunnah Rasulullah s.a.w.Makanan sunnah bukan sahaja baik untuk kesihatan badan,tetapi juga membantu mencerdaskan otak.

Percayalah,anak yang terbiasa mengamalkan makanan sunnah akan membesar sebagai anak yang sihat dan bijak dengan izin Allah swt.

Dari pembacaan aku disini,ada beberapa jenis makanan sunnah yang perlu kita berikan kepada anak kita.



madu
1. Madu


Tak perlu dipertikaikan lagi. Madu lengkap sebagai makanan yang memiliki semua komponen keperluan manusia seperti enzim, vitamin, mineral, kandungan air dan pinocembrin iaitu satu antioksida yang membantu meningkatkan fungsi otak.

2. Kismis
          
kismis


Diperbuat daripada anggur kering, kismis kaya dengan pelbagai vitamin, riboflavin dan folat. Kismis adalah salah satu makanan yang boleh mengurangkan tekanan, melancarkan peredaran darah, merawat anemia, menguatkan jantung dan menerangkan hati selain dari terkenal dengan kelebihannya kepada otak.

Manakala ramai ulama’ yang menggalakkan pelajar mereka memakan kismis untuk menambah daya ingatan otak seperti Ibni Qayyim sebagai berkata:

“Sesiapa yang ingin menghafal hadis hendaklah sering memakan kismis.”

Petikan kitab Tibb an-Nawawi

3. Kurma
                      
madu

Amalan memakan kurma amat digalakkan kepada wanita mengandung bagi membentuk otak yang sihat buat bayi di dalam kandungan. Buah kurma juga telah diiktiraf oleh Rasulullah s.a.w sebagai makanan yang baik untuk otak.

4. Buah Tin

       
buah tin

Kualiti buah tin bertambah seiring dengan kadar pengeringan buahnya. Buah tin memiliki kandungan vitamin, mineral, serat dan antioksida yang tinggi.

Secara saintifiknya apabila komponen dan keperluan badan adalah lengkap, maka badan akan berada dalam keadaan kesihatan yang optimum kerana mampu berfungsi dengan baik.

Buah tin banyak membantu menyihatkan sistem pencernaan. Apabila sistem penghadaman sihat maka segala nutrisi dan khasiat makanan dapat diserap dengan sepenuhnya oleh darah.
Darah yang terhasil adalah lebih berkualiti dan darah ini akan mudah diangkut ke seluruh badan termasuk otak. Bukan sahaja otak mendapat segala kebaikan malah antioksida, vitamin dan mineral dari buah ini juga dapat mengelak keradangan otak dan meningkatkan fungsi otak.

5. Habbatussauda


   
habatuss sauda

Biji hitam ini sangat baik bagi meningkatkan imunisasi badan dan melawan penyakit. Dalam Kitab Sahih al Bukhari Muslim, Abu Hurairah ra berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

"Tetaplah kamu dengan Al-Habah Al-Sauda' kerana sesungguhnya ia adalah penawar bagi segala penyakit kecuali As-Sam atau mati."

6. Minyak Zaitun

    
minyak zaitun

Minyak zaitun kaya dengan polyphenols- antioksida semulajadi, lemak sihat, sumber bagi Omega 3 dan Omega 6 yang juga terdapat di dalam ikan, avokado dan kekacangan.

Antara khasiatnya adalah menurunkan paras kolestrol, mengelakkan masalah jantung, mengawal tekanan darah, mengurangkan tanda-tanda penuaan, menguatkan sistem imunisasi, melindungi dari kesan radikal bebas dan mengelak keradangan.
Para saintis juga telah menemui bukti bahawa minyak zaitun memberi kesan yang baik terhadap tulang dan kesihatan penghadaman serta agen anti-kanser. Tubuh badan yang sihat membantu otak menjadi cerdas secara tidak langsung.
Secara khusus kepada otak pula, minyak zaitun membantu meningkatkan keupayaan kognitif dan juga memori. Mungkin kunci utamanya adalah lemak berguna di dalam minyak zaitun yang penting bagi pemantapan kondisi otak kerana 60% komponen otak adalah lemak.

7. Susu Kambing


    
susu kambing

Susu kambing adalah makanan penyembuhan yang terbaik bagi membina otak, sistem saraf dan fakulti mental. Susu kambing mengandungi segala vitamin, mineral, protein dan lemak yang penting bagi pertumbuhan jaringan otak, enzim dan neurotransmitter sekaligus memberi tenaga untuk otak.

Keistimewaan susu kambing adalah pada nutrisinya yang dua kali ganda lebih baik berbanding susu lembu. Malah kehebatan susu kambing ternyata sama tandingnya dengan susu ibu sendiri.

Bayi yang minum susu ibu dan susu kambing ternyata memiliki sistem imunisasi yang lebih kuat, lebih cerdas dan pintar berbanding dengan anak-anak yang diberi susu lembu atau susu ibu sahaja.
Proses penutrisian otak adalah berkait rapat dengan sistem penghadaman yang baik. Melalui sistem penghadaman yang sihat, segala nutrisi yang kaya di dalam susu dapat dimanfaatkan bukan sahaja pada otak malah keseluruh tubuh manusia.
Lepas ni dah boleh cari makanan-makanan sunnah ni..Dari masa pregnant pun ada juga mengamalkan makanan-makanan ni..Yang penting kita berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak kita kan...


Post a Comment

  1. elok diamalkan dri kck.. nnti dah biasa snng.

    ReplyDelete
  2. Mmg sgt elok... dalam sunah pasti ada kebaikan, kesihatan dan kejayaan...

    ReplyDelete
  3. Salam singgah sini sis.... perkongsian yang baik....amalan makan makanan sunnah memang wajar di amalkan dari awal zaman kanak-kanak supaya mereka terbiasa dan minat.....

    ReplyDelete
  4. Makanan sunnah memang baik dan banyak khasiatnya....

    ReplyDelete
  5. Khasiat mknn sunnah memg xdpt disangkal..

    ReplyDelete
  6. Dalam banyak2 ni cuma buah tin je belum bagi kat Zuyyin and Zayra hehe.. Thanks sharing ��

    ReplyDelete
  7. makanan sunnah = terbaik di antara yg terbaik!

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top