0
Assalamualaikum

Hai korang..Wah lama betulkan empunya blog bercuti..Bercuti dari sabtu hinggalah isnin..Alaaa..bukan gi mana pun..Cuma balik kampung di Melaka.Tu pun sebenarnya tak dirancang pun..Lagipun dah lama tak menjengah MIL kat kampung.Anak dia pun dah mula rindu ngan omak!!...hehehe

Siapa kat sini yang consume vitamin C .Sebenarnya kalau kita consume Vitamin  C ni bagus untuk tumbesaran dan juga memperbaiki sel dalam badan..Ia nya berguna dari hujung kaki sehinggalah kehujung rambut..
Kalau korang nak tau terdapat  25 kebaikkan Vitamin C ni untuk badan,kulit dan juga rambut yang aku baca disini

1.Imunisasi/Daya Tahan Badan
Dos yang betul bagi vitamin C melindungi badan dari jangkitan penyakit dan memelihara kesihatan tulang dan gigi.Ia juga meningkatkan keupayaan badan dalam merawat luka dan badan ktia juga terpelihara dari bakteria,virus dan jangkitan.
Bukan sahaja untuk daya tahan badan kepada penyakit,ia diperlukan untuk bina kolagen,struktur  protein penting dalam tisu penyambung.Vitamin C yang di makan boleh bantu cepat baik luka,ia juga boleh lindungi kulit dari dirosakkan oleh radikal bebas dan gelombang ultra ungu.

2.Demam Biasa
Vitamin C mengurangkan simptom demam dan bertindak sebagai anti-histamin yang berkesan dengan mengurangkan kesan tidak baik dari demam seperti sakit-sakit badan,selsema dan kesakitan.Vitamin C juga mengawal alergi yang menyebabkan demam.Ia mengunrangkan paras histamin dan biasanya mempercepatkan baik demam.

3.Antioksidan
Vitamin C adalah anti-oksida yang sangat hebat dan berkesan dalam melindungi badan dari radikal bebas yang memberi kesan tekanan oksidatif atau'sel karat'.Ia boleh menyebabkan kesan kesihatan yang tidak baik seperti atherosclerosis yang boleh menyebabkan sakit jantung dan strok.

4.Tekanan darah tinggi
Vitamin C boleh merendahkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan kebarangkalian terkena penyakit darah tinggi dan juga masalah kesihatan yang menyebabkan tekanan darah tinggi.

5.Saluran Darah
Vitamin C memastikan saluran darah mengembang dengan baik.Pengembangan yang baik ini boleh menjauhkan penyakit atherosclerosis,kolestrol tinggi,sakit jantung dan sakit dada.

6.Keracunan Plumbum
Vitamin C membantu mengurangkan Kadar plumbum dalam darah secara mendadak.Keracunan plumbum boleh menyebabkan masalah pembesaran terutama di kalangan kanak-kanak.
Ia juga menyebabkan masalah pembelajaran,IQ lemah dan tumbesaran terbantut, di kalangan kanak-kanak.Orang dewasa pula akan mengalami kegagalan buah pinggang dan tekanan darah tinggi jika mempunyai keracunan plumbum.

7.Untuk kurus.
Vitamin C  dan jus telah terbukti membantu untuk kurus dan mengekalkan berat yang ideal.Pakar pemakanan dan nutrisi biasanya memasukkan diet makanan tinggi vitamin c dan jadual pemakanan kerana terdapat kajian yang menunjukkan makanan yang kaya dengan vitamin c boleh mengurangkan berat badan.
Para doktor mendapati dengan makan makanan yang kaya vitamin C boleh merendahkan paras insulin,disamping menyimpan gula dan menukarkannya kepada lemak,insulin juga digunakan sebagai bahan bakar untuk kurangkan berat badan.

8.Tekanan
Vitamin C membantu badan mengatasi tekanan dengan mengawal paras tekanan,hormon dan kortisol yang tinggi.

9. Katarak.
Pupil mata kita memerlukan vitamin c untuk berfungsi dengan baik.Kekurangan Vitamin C boleh menyebabkan katarak,di mana kanta mata menjadi lebih gelap,menyebabkan penglihatan kabur dan boleh jadi buta dikalangan orang dewasa.
Pengambilan dos vitamin C yang tinggi boleh menghalang katarak dan meningkatkan aliran darah ke mata.1000mg vitamin Csehari boleh mengelak katarak dan mempertingkan penglihatan.

10. Barah
Ciri-ciri anti-oksida pada vitamin C boleh melindungi sel dari kemusnahan DNA dan mutasi seterusnya mengelak dari barah untuk jangka masa panjang.Ia meningkatkan fungsi imunisasi badan dan mengelak sel barah tertentu terbentuk dalam badan.
Ia juga mengurangkan risiko terkena semua jenis barah termasuk paru-paru,mulut,tekak ,kolon/usus,perut dan esofogus.Vitamin C juga membantu penghasilan semula Vitamin E,salah satu antioksida yang sangat baik.Vitamin C bukanlah mengatasi terus sel barah sedia ada,tapi meningkatkan fungsi imun badan supaya boleh melawan sel barah.

11.Tenaga
Vitamin C mengimbangkan sistem dalam badan dalam apa jua keadaan,Ia membantu penghasilan dopamine dalam sistem saraf serta membantu fungsi adrenal dalam meningkatkan tenaga dalam badan.

12.Sakit Jantung
Vitamin C menghalang terkena sakit jantung dengan menghalang radikal bebas dari merosakkan dinding arteri yang boleh menyebabkan pembentukan plak.Nutrien ini menyebabkan kolestrol  teroksida,kolestrol boleh menyebabkan serangan jantung.
Masalah tekanan darah tinggi juga boleh diatasi dengan Vitamin C.Vitamin C terbukti adalah cara paling murah menghalang kita dari terkena sakit jantung dan strok.

13. Diabetes
Pesakit diabetes boleh mendapat manfaat dari Vitamin C kerana Vitamin C mengawal paras gula dan mengurangkan risiko diabetes dan memulihkan simptom sedia ada. Makan Vitamin C boleh menghalang glukosa dalam sel badan dan mengawal komplikasi diabetes.



14. Asma
Mereka yang mempunyai Vitamin C yang rendah mempunyai risiko terkena asma. Pengambilan Vitamin C yang tinggi boleh mengurangkan penghasilan histamin dalam badan yang menyebabkan keradangan.



15. Perlindungan dari matahari
Vitamin C melindungi kulit dari radikal bebas yang terhasil kerana kesan jemur pada cahaya matahari, pencemaran dan kesan merokok. Antioksida dalam Vitamin C melindungi kulit dari radiasi ultraungu dan kesan terdedah kepada cahaya matahari.
Vitamin C mengurangkan kesan sun burn disebabkan oleh radiasi ultra ungu dan seterusnya boleh menyebabkan barah kulit untuk jangka masa panjang.



16. Penghasilan Kolagen
Kolagen adalah komponen hydroxyproline dan hydroxylysine, 2 elemen untuk mengikat molekul yang menghasilkan kolagen. Ia menyebabkan kulit jadigebu dan warna tona pada muka.
Kekurangan kolagen menyebabkan kulit kusan dan tidak bermaya. Kolagenmelembapkan kulit dari dalam dan mengurangkan kedutan dan tanda penuaan.


17. Penyembuhan Luka

Badan menggunakan Vitamin C untuk menggantikan tisu yang rosak sekaligusmenyembuhkan luka dengan lebih cepat. Luka yang lambat sembuh adalah tanda kekurangan Vitamin C. Vitamin C meningkatkan keanjalan kulit dan mempercepatkan tisu terbentuk bagi penyembuhan yang cepat.



18. Melindungi dari perubahan warna kulit

Vitamin C melindungi DNA dari tindakbalas fotokimia yang menyebabkan tumor, perubahan warna kulit dan beberapa jenis barah kulit. Ia juga mengelakkan penghasilan Pyrimidine dimers yang menjadi punca utamapenghasilan melanoma(masalah kulit).

Vitamin C juga mencerahkan kulit dari masalah jeragat dan tompok-tompok penuaan, membantu kelihatan lebih muda dan kulit lebih lembut.


19. Memperbaiki tekstur kulit.
Kolagen juga menghasilkan struktur saluran darah yang baik dan Vitamin Cmembantu sistem aliran darah. Saluran darah yang berada bawah kulit membawa oksigen dan nutrien yang menghasilkan kulit yang sihat. Tanpa nutrien yang cukup, kulit akan jadi kasar dan kering. Krim yang mengandungi Vitamin C memperbaiki rupa dan tekstur kulit.

Ia juga meningkatkan pembentukan elastin yang menebalkan, melindungi dan memulihkan sel kulit. Kesan tebal pada sel mengekalkan kelembapan, tingkatkan aliran darah pada kulit dan menjadikan kulit gebu.


20. Meningkatkan Pertumbuhan Rambut
Pengambilan Vitamin C yang tidak cukup mungkin menjadi punca utama pelbagai masalah rambut. Kekurangan Vitamin C menyebabkan rambut kering dan bercabang. Ia adalah tanda tidak sihat pada rambut

Radikal bebas terbentuk secara semulajadi apabila badan kita menukarkan makanan kepada glukosa untuk tenaga. Radikal bebas merosakkan rambut dengan menyebabkan ia nipis dan rapuh. Masalah ini akan mengganggu pertumbuhan rambut. Ciri-ciri antioksida pada rambut mengurangkan pembentukan radikal bebas dan mengurangkan kesannya kepada badan. Makan Vitamin C yang cukup dalam diet seharian penting untuk melindungi dari radikal bebas.

Mereka yang mengambil jumlah Vitamin C yang banyak mempunyai rambut yang sihat, kuat dan lebat.


21. Melawan Kelemumur
Folikel rambut sering tersumbat kerana kelemumur dan kulit kering yang mati. Ia boleh merosakkan folikel rambut jika tidak dirawat dan menghalang pertumbuhan rambut. Vitamin C membantu melawan bakteria atas kulit kepala.

Ia membuang kelemumur dan membantu rambut untuk tumbuh dengan sihat. Ia juga mengelakkan kulit kepala dari gatal dan kering kerana Vitamin C ada ciri-ciri anti-viral.



22. Mengurangkan Keguguran Rambut.
Vitamin C melawan kekurangan kelenjar adrenal. Ia penting untukmengurangkan rambut gugur dan menggalakkan lebih banyak rambut tumbuh kerana kelenjar adrenal adalah punca untuk seimbangkan hormon dalam badan.


23. Rambut yang lebat
Vitamin C membantu meningkatkan aliran darah dan menguatkan kapilari dari. Ia penting bagi menghasilkan rambut yang kuat dan lebat.


24. Melawan Masalah Rambut
Vitamin C adalah nutrien penting rawat rambut rosak dan melawan masalah rambut. Pemakanan yang mengandungi Vitamin C yang cukup boleh mengelakkan alopecia dan masalah botak bagi lelaki.


25. Mengelak dari Uban
Vitamin C bukan sahaja mengelakkan rambut gugur malahan membantu untuk mengekalkan warna asal rambut dengan mengelakkan kesan penuaan pada rambut.
























Post a Comment

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top