2
Assalamualaikum

Bila mengimbau kembali semasa breastfeeding naura tempohari,rasa rindu pulak.Rindu nak bersama dengan dia,Rindu jugak nak usung beg susu ke tempat kerja.Rindu sangat-sangat.

Tapi disebabkan kesihatan mencumburui umi dia ni,kepenatan hakiki yang kadangkala memberikan emosi yang tak stabil,terpaksa jugak WEAN OFF!!

Ibu mana kan taknak susukan anak sampai cukup umur dia dua tahun.Tapi seperti yang aku cakapkan tadim,keadaan itu memaksakan aku untuk aku bercerai susu dengan dia.Sekarang ni bila diajukan ke dia,memang sah-sah lah dia tolak..dia main-main adalah.

Cukup umur dia 10 bulan,officially stop!!Masa mula mula nak cerai susu dengan dia pun macam payah jugak,Mula-mula memang dia dok mengaruk sebab tak cukup susu..Yelah,susu yang ada pun rasa nak tak nak je keluar.Dari hantar bekalan ke rumah babysitter sampailah cuma berikan dia susu ketika di rumah sahaja.Selepas itu aku banyak bagi susu tepung je untuk dia.No more Breastfeeding!!

Oh..Rindunya...Tapi semua tu dah tak boleh dikembalikan semula..Cuma memori bersama semasa menyusukan dia je ada dalam kepala otak umi ni..ececeh...

Takpelah kan,mana tau berpeluang menimang cahaya mata lagi,,insya allah..

Tapi bagi ibu yang sihat walafiat,mampu nak breastfeeding anak tu,janganlah sekali sekala weaning off sebab korang tau tak,ada satu perasaan bila korang dan anak bersama tau!Segala penat lelah korang,bila bab korang menyusukan anak,korang jugak akan rasa rileks..Jadi lebih bertenaga weh!!

Jangan kata aku tak nak breastfeed anak sampai masa dia dua tahun,cuma kesihatan aku yang tak mengizinkan untuk aku berbuat demikian.

Kadang-kadang ada jugak mak-mak yang dah ada target untuk memberhentikan anak menyusu.Tapi biarlah anak itu sendiri yang rela hati untuk berhenti..Kesian kat dia kan...Alhamdulillah..Naura macam faham situasi umi dia ..Moga dia menjadi anak yang baik untuk umi,babah dan kakak..insya allah..

Post a Comment

  1. yang penting kita dah berusaha kan kak..bukan tak bagi langsung.

    ReplyDelete
  2. Ada hikmah disebalik semua ni.inshaAllah ada rezeki naura dpt la adik >< amiinn

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top