Petua Cili Kisar tahan lama

Wednesday, January 18, 2017

Assalamualaikum

Hai korang☺☺☺...Semangat siapkan draft yang pastinya dah di schedulekan hari ni.Mana taknya bermarathon dengan si kecik tu lagi..Selalunya aku siapkan draft siap-siap schedulekan untuk esok..Kalau tak sempat,aku post balik entry-entry terdahulu..

Jangan marah naaaa....Menjadi seorang pekerja,suri rumah dan juga seorang umi serta seorang isteri ni banyak kejenya..Usai habis je waktu pejabat,cepat-cepat kejarkan untuk ambil anak.Sampai je rumah,letak semua barang-barang,tukar uniform,maka kita pun bersilatlah kat dapur.

Bila menyiapkan makan malam ni,mengambil masa 2 jam je untuk disediakan..Itu kalau segala keperluan dah ada..Macam mana pulak kan bila apa yang kita nak tu takde..Contohnya macam nak sediakan lauk asam pedas  hari ni,,Masa tu jugak kita nak kena potong bawang lada,nak blend,dan barulah boleh masak..NO...Macam aku,aku akan pastikan dah ada cili blend siap di blender ada dalam peti ais..Itu cara aku lah kan,tak tahulah kalau korang tak suka nak simpan lada blend lama-lama dalam peti ais.Selalunya aku akan buat untuk cukup seminggu..Atau kadang-kadang lebih seminggu.
Petua Cili Kisar tahan lama



Tak busuk ke? Tak masam ke? Mengikut petua mak aku,alhamdulillah,cili blend tahan lama.Bagaimana nak buat cili blend tahan lama?. Ini mengikut petua mak akulah..Pastikan korang letakkan lada yang dah di blend tu ke dalam bekas yang bertutup seperti  aku masukkan tu.Tapi sebelum tu,korang curahkan minyak masak ke atas cili blend tu..Itu adalah petua untuk cili kisar tahan lama.

Kalau nak buat benda tu dalam satu masa,memang makan masalah kan..Jadi bila dah guna kaedah ni,nak masak,just keluarkan cili kisar tu dari dalam peti ais..Lepas tu bila dah tak digunakan kena cepat-cepat masuk dalam peti ais ok..Kot lama kat luar,nanti boleh masam pulak cili tu.




You Might Also Like

7 Orang Komen

  1. Assalamualaikum ida...betul tu ..biasanya org lama2 mmg buat mcm ni..

    ReplyDelete
  2. samalah kita ida.. weekend heanven adalah weekend yg semua bahan2 blender siap diblender n ready dlm peti sejuk.. sampai rumah baling2 siap..hehehe

    ReplyDelete
  3. samalah kita ida.. weekend heanven adalah weekend yg semua bahan2 blender siap diblender n ready dlm peti sejuk.. sampai rumah baling2 siap..hehehe

    ReplyDelete
  4. benda ni kalau tak ada dalam peti ais rasa macam tak sah je. hehe macam2x boleh buat.

    ReplyDelete
  5. Salam singgah pagi sini...bagus petua ni...terima kasih sudi kongsi petua ni...

    ReplyDelete
  6. aida akan blend.
    memang maintain dlm peti ais.
    wajib ada cili blend.

    ReplyDelete
  7. perghhh baru tahu ni. selalu guna air je. boleh try guna minyakk,

    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

DISCLAIMER

A blog Kisahsidairy.com is a personal blog.
The Opinions expressed here represent my own .
In Addition,my thoughts and opinions change from time to time I consider this is neccesary conseguenve of having an open mind
Email me at sitirohaida81@gmail.com
"BEST VIEW WITH GOOGLE CROME - COPYRIGHT 2017"