Mini Garden Di rumah Baru

Tuesday, March 28, 2017

Assalamualaikum

Hai korang😊😊😊..itulah sejak dua menjak ni.Hobi baru umi Naura ni.Yelah sejak duduk rumah baru ni,takde sepasu pokok bunga pun kat rumah ni.

Niat asalnya nak renovate rumah bagi cantik dulu.Lepas tu barulah berhias bagai.Tapi bila satu hari tu,aku dok rimas lah asyik nak membeli je serai,daun kesum,daun pandan tu semua.Daun kesum tu pun kalau kat kedai harga dalam 50sen seikat.Tu pun guna sikit je,yang lebihnya bila disimpan je dalam peti ais,keringlah jugakkan.Nak taknak aku cuba tanam.Ingatkan tangan ni tak sejuk,tak boleh tanam bunga.Tapi alhamdulillah..hidup,segar pun dia.Lepas tu mulalah nak menambah pokok bunga yang ada.

Kemudian,mintak sikit-sikit anak pokok dari mak,tanam sendiri.Ikutkan boleh je,nak mintak bunga dari mak.Lagipun rumah mak tu,berlambak jenis bunga ada.Nak tanam sendiri,barulah timbul rasa kasih sayang terhadap pokok tu
Ini permulaan menanam.

Ambil batang pokok bunga jam 10.Bunga ni cantik bila berkembang.lagipun banyak warna..cantik..tu yang nak tanam.
Daun kesum yang subur,berkembang.dah boleh petik buat asam pedas.

Serai dan daun pandan,serta ada lagi tanaman lain yang aku tak tanam di dalam pasu..Moga hobi baru ni berterusan sampai bila-bila.


You Might Also Like

9 Orang Komen

  1. Seronok kan hobi macam ni..tengok hasilnya nanti lagi tambah semangat

    ReplyDelete
  2. Hai, terima kasih atas penyertaan anda untuk Uyul Rosli 1st Giveaway. Tahniah kepada yang telah berjaya, dan kepada yang tidak berjaya, tidak mengapa. Jika di masa akan datang ada rezeki lebih, Uyul akan adakan lagi Giveaway/Segmen. InshaaAllah.

    ****************************************
    Sila semak senarai pemenang. >>>>> Senarai Pemenang | Blonolog Blogger Picisan
    ****************************************

    Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. Seronoknya bila tanamam kita menjadi.. Rose pula sekarang ni dok tanam bunga-bunga. Hihi

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum eda...alhamdullilah bestkan dpt menanam dgn tgn sendiri...baru tahu mcm mana rasanya sayang kat pokok tu...:)
    ** Mama Maszull


    ReplyDelete
  5. Daun kesum tu aduhh terbau bau asam pedas.

    Jom ke Blog Uyul Rosli >> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
  6. asyik miss nak siram tanaman tomati, last2 mati 😭

    ReplyDelete
  7. sedihhhh balik hospital ada pokok kat ummi ilham's mini garden yang dah menemui Sang Pencipta..

    - PEMENANG GIVEAWAY MARCH BY HERNEENAZIR.COM -

    ReplyDelete
  8. Ccl lebih suka tanam pokok-pokok hijau .tenang mata memandang

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

DISCLAIMER

A blog Kisahsidairy.com is a personal blog.
The Opinions expressed here represent my own .
In Addition,my thoughts and opinions change from time to time I consider this is neccesary conseguenve of having an open mind
Email me at sitirohaida81@gmail.com
"BEST VIEW WITH GOOGLE CROME - COPYRIGHT 2017"