Cara cukupkan minum 8 gelas sehari di bulan puasa

Tuesday, May 23, 2017

Assalamualaikum
Hai korang☺☺Alhamdulillah...bakal melalui bulan ramadhan.Moga kita semua berada di dalam keadaan baik sepanjang bulan ramadhan.Beberapa hari lagi,insyallah,kita akan memasuki bulan ramadhan al-mubarak..Moga doa kita diperkenankan untuk berjumpa ramadhan pada tahun ini kan.

Pastinya dalam bulan ramadhan nanti,kita diwajibkan berpuasa.Bila berada di dalam bulan puasa,badan kita tentunya akan terasa letih bila kita tidak mengawal dan mengambil makanan dengan betul,khususnya air untuk badan kita seperti disarankan 8 gelas sehari.Pasti korang tertanya-tanya,bila bulan puasa ni macam mana nak cukupkan 8 gelas air masak,sedangkan siang kita berpuasa kan.

So ini aku ambil dari pembacaan aku yang memberikan tips untuk minum air yang mencukupi.
Untuk pengetahuan korang 70 peratus daripada badan kita adalah air.Tubuh badan kita amat memerlukan air untuk menyelaraskan suhu badan.Selain itu ia diperlukan untuk membekalkan nutrien kepada organ tubuh badan.Ia juga berntindak sebagai cecair yang membawa oksigen kepada sel dalam tubuh,menjadi agen pembuang,bahan toksik dan bertindak sebagai pelincir kepada sendi dan organ badan.

Bagi seseorang yang kruang minum air,ia akan meningkatkan risiko terkena penyakit seperti batu karang,sakit kepalamsakit sendi dan otot,lesu pada wajah dan kehausan.Air kencing juga akan berbau kuat dan berwarna kuning pekat yang menandakan seseorang itu mengalami hidrasi.

Meh aku share dengan korang Cara cukupkan minum 8 gelas sehari di bulan puasa

  • Minum 2 gelas air ketika sahur-ketika makan sahur,usahakan minum sekurang-kurangnya dua gelas air mineral dan kurangkan minuman manis untuk elakkan kenaikkan berat badan yang mendadak sepanjang bulan puasa.
  • Minum Waktu  nak tidur- Peluang untuk minum adalah pada waktu malam,so korang sediakan sebotol air untuk di bawa ke dalam bilik,at least bila terjaga,korang boleh terus minum air tu.
  • Makanan dengan Kandungan air tinggi-pilih makanan yang mempunyai kandungan air yang tinggi seperti tembikai,rambutan atau buah-buah lain.
  • Elakkan minum banyak ketika berbuka- Anda pasti memerlukan serapan air lebih tinggi puasa musim panas,tetapi cuba jangan pula minum air sehingga hilang selera makan.Sebab makan tu penting juga,So ambil sekurang-kurangnya dua gelas air sebelum dan selepas makan.
  • Berbuka dengan kurma dan 2 gelas air-Kurma adalah disarankan untuk berbuka dengannya dan kebaikkan kurma sebenarnya sangat bagus kerana buah kurma mengandungi kadar glukosa semulajadi.Buah kurma dapat membantu mengembalikan tenaga sepanjang bulan puasa.Dan air yang diambil pua akan menggantikan cairan yang hilang dalam badan.
  • Bawa air ketika keluar makan-Kalau korang nak pi terawih atau keluar untuk mencari barang,seeloknya bekalkan air untuk korang minum.
Cadangan minum air ketika puasa :
  • 1 gelas selepas azan maghrib
  • 1 gelas selepas solat maghrib
  • 1 gelas selepas makan
  • 1 gelas selepas solat isyak
  • 1 gelas selepas tarawih
  • 1 gelas sebelum tidur
  • 1 gelas bangun sahur
  • 1 gelas makan sahur

Image result for Cara cukupkan minum 8 gelas sehari di bulan puasa
Source: google

Satu lagi yang perlu korang avoid adalah minuman berais,kerana badan korang akan rasa cepat letih jika korang mengambilnya.Amalkanlah minum air masak dan juga makanan yang tidak mengandungi banyak lemak dan makan dengan kadar tertentu sahaja

Moga perkongsian ini bermanfaat bukan untuk aku sahaja,tapi untuk korang jugak.So selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

You Might Also Like

12 Orang Komen

  1. Jom amalkan...moga Ramadhan ini memberi 1001 nikmat luar biasa untuk kita semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama kita amalkan ye..insyallah..begitulah hendaknya

      Delete
  2. Masa puasa biasanya dahaga je kan. Lapar takdelah sangat. Moga kita dapat menjalani Ramadhan dengan baik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..dahaga tu memang sangat-sangat bila bulan puasa ni

      Delete
  3. terima kasih, perkongsian yang bagus sebelum menjelang ramadhan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ur welcome..moga perkongsian ini bermanfaat untuk semua

      Delete
  4. kalau nad bergelas-gelas kot..ehhee

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum eda...mmg kena amalkan selalukan...bln puasa ni kuranglah minum air...
    ** Mama Maszull**

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

DISCLAIMER

A blog Kisahsidairy.com is a personal blog.
The Opinions expressed here represent my own .
In Addition,my thoughts and opinions change from time to time I consider this is neccesary conseguenve of having an open mind
Email me at sitirohaida81@gmail.com
"BEST VIEW WITH GOOGLE CROME - COPYRIGHT 2017"