10
Assalamualaikum


Bila mengingatkan tentang kedatangan Ramadhan tak berapa hari lagi,Hati ini betul-betul sebak.
Sebak bila meningatkan tragedi yang menimpa aku beberapa bulan yang lalu.
Saat tu aku rasa seperti aku akan seperti itu sampai bila-bila.Seluruh semangat hilang dibawa dek hari hari mendatang.Pelbagai perasaan yang datang pada aku bila aku memikirkan kehidupan aku ketika itu mengharap belas orang untuk menolong aku untuk makan dan minum.


Pengalaman yang aku rasakan cukup pahit walaupun pengalaman itu hanya sekadar persinggahan sementara dalam hidup aku.Mungkin tidak sepahit orang yang terlantar sakit bertahun-tahun lamanya.Tapi itu tetap menghantui diri aku.Bermuhasabah diri dalam kesakitan.

2 minggu sebelum raya,Petang itu dengan tidak semena-mena,Keluar dari bilik air,Aku tak tau kenapa aku boleh tergelincir sedangkan bertahun-tahun aku keluar masuk bilik air tu.Mungkin sudah ditulis nasibku ketika itu.Masa aku jatuh,aku ingatkan aku boleh bangun semula,Tetapi tidak kerana aku merasakan kaki sebelah ku tidak boleh bergerak.Aku panggil kakak ipar aku yang tengah memasak tu.Datang mak dan abang aku untuk menolong.Bila aku diangkat,Aku dapat rasa kaki aku sakit,hanya Allah yang tahu.AKu cuma ingat kaki terseliuh.Tetapi mak bagitau kaki aku patah bila melihat tulang kaki aku dah ternaik sedikit.
Sedihnya aku bukan kepalang.Mak terus mengangkat aku dan bawa kehospital.Betapa sakit kaki aku ketika tu.
Waktu aku dah boleh duduk di kerusi roda

Hari-hari yang aku lalui memang begitu perit.baru aku rasa apa yang orang lain rasa bila semuanya mengharapkan orang itu dan ini.Disepanjang aku terlantar,baru aku sedar,siapa yang boleh aku harapkan dan tidak..Bila sakit mestilah kita mengharapkan ibu yang menjaga kita.Aku tak mengharapkan orang lain menjaga aku..Tapi segala yang berlaku Biarlah Rahsia.TAkkan ku ungkit cerita itu walau itu mengguris hatiku.
Dan waktu nie aku dah boleh bertongkat.alhamdulillah.

Terima Kasih mak..Kerana menjaga anakmu ini..kaulah yang aku amat sayangi di dunia ini..
Kalau takde Emak...aku pun tak taulah apa akan jadi pada aku walau aku bergelar isteri orang.

Duduk di kerusi roda,mandi di kerusi roda,pakai pampers.,semua tu aku dah rasa..
"Allah merencanakan sesuatu disebalik hikmah yang akan diberikan"
Aku terima segalanaya yang berlaku pada aku suatu ketentuan dan aku Redha..Insyallah.

Insyallah moga kita berjumpa diRamadhan akan datang.


Post a Comment

  1. ada hikmah disebalik semua tu.. :))

    ReplyDelete
  2. Kakak ingat kisah ini Ida ada buat N3 tahun lepas. Sedih sebab masa raya pun tak segembira org lain waktu itu..

    TIinggal kenangan..

    ReplyDelete
  3. itulha hidup kakt, kit tak penah nak jangka :) Allah itu sebaik perancangan , anggaplah kafarah dosa kita

    ReplyDelete
  4. Apa yang berlaku itu adalah ketentuan .....cuma kita jangan mengeluh tapi hendaklah bersabar

    ReplyDelete
  5. Allah boleh tarik nikmat dengan sekelip mata...memberi ujian yg tidak terbayang oleh kita. Muhasabah membaca kisah anda...

    ReplyDelete
  6. hyyep! salam kenal2...done follow!
    dari segmen mini deqla norumara :)

    semua tu adalah jalan yang Allah bagi pada kita supaya kita lebih ingat padanya..selamat mnyambut bulan ramadhan :-)

    ReplyDelete
  7. Ya Allah tak tahu la apa akan jadi kalau terjadi kt saya. Sedihnya..semoga dijauhi dari musibah macam ni..

    ReplyDelete
  8. pengalaman itu yang telah mematangkan diri kita.. pasti ada hikmahnya di atas ketentuan Allah..

    ReplyDelete
  9. kita hanya merancang tetapi allah yg menentukan segalanya... btw akak, hati2 ya ;)

    ReplyDelete
  10. Setuju...semuanya ada hikmah....Alhamdulillah. .akak dh lalui dik..mmg disaat kita susah..kira mengharakan orang2 yg kita syg...

    ReplyDelete

✿ Terima Kasih kerana singgah di Blog Ini
✿ Segala komen anda amat dihargai

 
Top